De recente upgrade naar One UI 3.1 zorgt op een aantal Samsung Galaxy S10 toestellen voor problemen. Het lijkt vooral de Tele2-simkaart te zijn, die niet meer herkend wordt, en waardoor bellen of mobiel internetten onmogelijk is. Aanvulling: een (tijdelijke) oplossing lijkt mogelijk. Zie hieronder.
Galaxy S10: problemen na de One UI 3.1 update
Vorige week donderdag verscheen de update naar One UI 3.1 op de Nederlandse Galaxy S10, S10e, en S10+. De nieuwe firmware (G97*FXXU9FUBD), die een paar Galaxy S21 features naar de S10-serie brengt, geeft op een aantal toestellen problemen. Dat blijkt uit de hoeveelheid reacties en berichten die wij sindsdien ontvingen.
Een groeiend aantal gebruik(st)ers meldt dat simkaarten niet herkend worden, of dat hun toestel om de haverklap de melding ‘com.android.phone is gestopt‘ geeft. Mobiele netwerken werken niet, bellen is onmogelijk, en ook mobiel internet doet het logischerwijs niet. Inmiddels lijkt vrij duidelijk dat het probleem optreedt op toestellen met een Tele2-simkaart.
Tijdelijke oplossing
Logische doe-het-zelf oplossingen zoals het wissen van verschillende caches van Telefoon en SIM-toolkit apps lijken vooralsnog niet te helpen. Het terugzetten van het toestel naar de fabrieksinstellingen verhelpt het probleem wel, maar is ook een vrij omslachtige handeling.
Echter, bezoeker Ben (dank!) heeft in de reacties hieronder een mogelijke (tijdelijke) oplossing geplaatst. Doe je er voordeel mee, en laat even weten of het bij jou geholpen heeft:
- Schakel je toestel uit en verwijder de Tele2 SIM
- Plaats een simkaart van een willekeurige andere provider in het toestel, zet toestel aan en activeer op het netwerk (wacht tot de je balkjes ziet verschijnen/mobiele dataverbinding hebt)
- Zet het toestel weer uit
- Plaats oorspronkelijke Tele 2 SIM weer terug en zet toestel aan en het probleem moet zijn verholpen.
Uiteindelijk zal Samsung zelf een structurele oplossing moeten bieden in de vorm van een nieuwe update – zie hieronder. Maar als het goed is kun je hiermee tenminste voor nu weer aan de slag.
Omdat ons eigen toestel géén last heeft van de problemen kunnen wij het een en ander helaas niet zelf checken. Heb jij de bovenstaande fix geprobeerd? Heeft het bij jou geholpen? Of ben jij andere oplossingen tegengekomen? Laat dat hieronder dan even weten!
Definitieve oplossing
Uiteindelijk is het Samsung zelf die z.s.m. een nieuwe update zal moeten uitrollen die deze vreemde bug wegpoetst. Het bedrijf is in ieder geval op de hoogte van de vele meldingen. Toen de Android 11 update op de Galaxy S10 bugs bleek te bevatten, heeft Samsung redelijk vlot een nieuwe, bijgewerkte versie van de upgrade uitgebracht. Een dergelijke vlotte ‘fix' zou nu ook erg op zijn plaats zijn (al dan niet in samenwerking met Tele2, uiteraard).
Gerry says
Zelfde probleem hier, provider Tele2. Ik heb een maand geleden een nieuwe SIM kaart gekregen, mijn vrouw niet. Na de laatste upgrade (gisteren 7 maart) wordt mijn SIM kaart niet meer blijvend herkend: hij herkent hem en valt dan weer weg, en com.android.phone keeps stopping. Op de telefoon van mijn vrouw geen probleem.
Ik heb alles geprobeerd incl. wat isolatietape op de SIM kaart, cache/data van Phone/Messages/Sim toolkit verwijderen, systeem cache verwijderen, alleen fabrieksinstellingen terugzetten nog niet. Hopelijk snel een fix van Samsung.
Michel Groenheijde says
Vervelend, maar dank voor de uitgebreide info 🙂
Margreet Wegter says
bij mij hielp ook niks, maar terugzetten naar fabrieksinstellingen hielp wel, s10+ doet het weer goed nu.
Erik says
S10 met KPN simkaart hier. Geen problemen tot nu toe na de OneUI 3.1 update.
Frits says
Hier ook een tele2 sim. Telkens de melding; com.android.phone is gestopt. Iedere keer PIN code invoeren bij ontgrendelen telefoon.
Heel vervelend, want de telefoon is zo niet te gebruiken waar hij initieel voor bedoeld is: bellen!
Laura says
Ik heb hetzelfde probleem na de software update One UI 3.1
Ik heb een galaxy s10 en tele2 sim.
Kan niet bellen en internetten.
Melding: Com.android.phone stopt steeds
Hoop dat dit snel word opgelost.
Marcel says
Hier ook Tele2, zelfde probleem, nieuwe simkaart gekregen, probleem lijkt nu opgelost…
Met dank aan de Phone House Hoogeveen.
Jamal says
Tele 2 sim, kan niets
Gijs says
Ik heb hetzelfde probleem,
Continu deze foutmelding ‘com.android.phone is gestopt‘, daardoor gaat de batterij snel leeg, wordt de telefoon heet en kan ik niet bellen.
Heb een tele2 simkaart + een Galaxy A70
Gijs says
Contact gehad met Samsung en die raadde mij aan om de telefoon terug te zetten naar de fabrieksinstellingen omdat het kan dat na een update de huidige instelling niet correct worden teruggezet.
Dit hielp, probleem is nu verholpen! Wel aan denken om bij een eventuele back-up niet ook de instellingen naderhand te herstellen naderhand, dan treed denk ik hetzelfde probleem weer op want daar zit de fout
Antissa says
Hier ook een S10 met Tele2 simkaart. Van alles geprobeerd. Terug naar fabrieksinstellingen pakt hij zelfs niet. Dan treed er een fout op en ga je terug naar het scherm waar je je wachtwoord in moet vullen. Met tele2 en Samsung gebeld maar nog geen stap verder
BR says
Bij mij crashen bepaalde apps steeds.
Bijv.
Telegraaf
Knab app
Hebben meer mensen hier last van?
Begon na de ui 3.1 update
G says
Also having this issue on a Samsung S10 – SM-G973F/DS
One UI: 3.1
Android: 11
Baseband Version: G973FXXU9FUBD
Using Dual Sim, Tele2 and VodafoneNL. When using one sim the phone works fine, when trying to use dual I constantly get com.android.phone errors rendering the phone useless till one of the two sim cards is removed.
Certainly a bad update. Clearing cache partition did not resolve the issue, and from research it appears that factory reset wont resolve the issue either.
Ben says
Helaas hetzelfde probleem met Tele2 abo
Hans says
Hier geen probleem s10+ na update,provider simpel…..
Mike says
Voor mij ook een s10 en tele 2 en exact dezelfde storingen als de andere mensen ervaren. Ook cache geheugen wissen werkt niet.
Roel says
Samsung s20 android11 en oneUI 3.1 – geen problemen. Echter app Buienradar opent en sluit direct weer.
Eduard says
Ik heb totaal geen problemen met de One UI 3.1 update op mijn Samsung Galaxy S10.
Mijn provider is Hollandsnieuwe/Vodafone.
Hans says
Bij mij ook problemen gehad zoals anderen al schreven met mijn s10
Mijn provider is Tele2.
Ik had cache gewist van app. Dat werkte niet.
Toen cache gewist via recovery en “apps herstellen” uitgevoerd.
Helaas zonder resultaat.
Uiteindelijk alle data via Smart Switch op desktop gebackupt en terug gezet na reset naar fabrieksinstellingen.
Nu draait alles weer als een zonnetje.
Monique says
Zelfde hier s10 en provider tele2. Probleem (tijdelijk) opgelost met het verwisselen van tele2 simcard met ander nummer en dan weer oude nummer.
Durk says
Hier nergens last van. Vodafone simkaart. Heb zelfs het gevoel dat het toestel vlotter is.
Oosterhuis says
Hier ook een galaxy S10+ met Tele2 en dezelfde melding helaas. Geen netwerk sinds de update van 8 maart.
Margreet Wegter says
Hier precies hetzelfde probleem, s10+ en tele2 sim. Geen van bovenstaande oplossingen hielp, maar terugzetten naar fabrieksinstellingen heeft bij mij wel geholpen.
Harry says
Probleem opgelost, ik heb ook tele 2 en het zelfde probleem als beschreven. Ik ging naar de folder “mijn bestanden” dan folder “interne opslag” en heb de backup folder gewist. Daarna vliegtuig modus aan en uit en mijn sim kon weer worden gebruikt. Voor de zekerheid nog even opnieuw de telefoon gestart.
Mo says
Hier het zelfde probleem, met Tele2 simkaart. Niets lijkt te helpen.
Faat says
Hier precies dezelfde melding. Totaal geen netwerkverbinding. Provider tele 2. Hopelijk een snelle oplossing want dit is geen leuk geintje meer!!
Maurice Hendriks says
Na de update werken alle apps behalve de Rabo bankieren app. Deze opnieuw geinstalleerd, cache leeg gemaakt echter geen resultaat…..
Paulus says
Hier ook geüpdatet met Tele 2 sim kaart maar geen probleem gevonden alles werkt zelf sneller.
Brenda says
Ook ik had dit probleem. Tele2 abonnement. De telefoon terugzetten naar fabrieksinstellingen heeft het probleem bij mij verholpen.
Ief says
Ik heb tele2 maar geen problemen tot nu toe na de update. Vreemd
Michel Groenheijde says
Ook dat kan 😀
leonardo says
“com.android..Phone stopt steeds ”
Vandaag 9-3-2021 een update gekregen op mijn Galaxy A70. Ik heb ook een Tele2 abonnement en kort geleden een nieuwe sim-kaart geplaatst. Toestel deed het het goed, maar na de up-date. krijg ik steeds de bovenstaande pop-up..
Opnieuw opstarten en cache leeg maken helpen niet.
Maartje says
Ik heb gisteren de update gehad op mijn S10 met T-mobile abbonement. Vanochtend problemen met dat mijn 4G het niet deed. Na opnieuw opstarten hier gelukkig geen problemen meer mee.
Joey says
Bij mijn s10+ heb ik nu het probleem dat bepaalde apps en games direct blijven crashen en niet openen. Sommige games heb ik gekocht, problemen alleen na UI 3.1 update. Echt heel naar dit!
Marie-José says
Hier ook zelfde. Contact gehad met tele2. Is bekend, maar ja, daar hebben we niks aan. Alles geprobeerd, behalve de fabrieksinstellingen, daar heb ik nog niet zo’n trek in. Wel mega irritant. Advies van klantenservice tele2: stop je sim in een oude telefoon…uuhhhhh!!
Matthijs says
Na update ervaar ook ik de problemen die hier worden genoemd:
– continue error: com.android.phone stopt steeds
– simkaart wordt niet herkend waardoor mobiel netwerk, bellen en sms-en niet werken. Eens in de paar uur lijkt hij wel bereik te hebben en ontvang ik ineens een sms-bericht.
Tele2 geeft aan dat het probleem bekend is en het een kwestie van wachten is. Daarnaast is het advies om zelf contact op te nemen met Samsung.
BEn says
ik heb een fix!!
1) Schakel je toestel uit en verwijder de Tele 2 SIM.
2) Plaats SIM van willekeurige andere provider in het toestel, zet toestel aan en activeer op het netwerk (wacht tot de je balkjes ziet verschijnen/mobiele dataverbinding hebt)
3) Zet het toestel uit.
4) Plaats oorspronkelijke Tele 2 SIM weer terug en zet toestel aan en het probleem moet zijn verholpen.
Het is een tijdelijke fix maar hopelijk kun je zo weer bellen en internetten
Michel Groenheijde says
Top, dank! Hopelijk helpt dit bij anderen ook 🙂
Marie-Jose says
Ben, je bent geweldig!
Heel de dag al lopen klooien en jij hebt gewoon de oplossing
Thanks
Joke says
Top! Werkt bij mij ook!
Theo Kemper says
Bedankt voor de tip. Bij mij werkt het ook.
Mike says
Super ook bij mij werkt het!
Matthijs says
Dit heeft ook mij geholpen. Heel erg bedankt voor de moeite om het hier te plaatsen.
Een leuk feitje: de klantenservice van Tele2 geeft exact jouw stappenplan als oplossing mee aan hun klanten dus jouw hulp reikt verder dan dit forum. Goed werk.
Frank says
Dit werkt, dankjewel!
Rutger says
Geen problemen met Vodafone sim.
Michel says
Ik heb de s10 plus met tele2 sim.
Bij mij loopt de teke2 app bij het opstarten vast.
Met toets terug en opnieuw opstarten loopt de opstarten wel door.
Tweede probleem heb ik bij het internetbundel vergroten via de app. De internet werkt dan niet meer terwijl alles er prima uitziet.
Internet uit en aan zetten werkt niet maar wel als ik de toestel op flightmodus zet en na een seconde weer afhaal.
Ik hoop dat dit vele gedupeerden helpt.
Simon says
Deze work-around werkt bij mijn s10 met tele2 sim.
Een sim van T-Mobile er in aanzetten, wachten op de 4g verbunding, uitetten, oude sim er weer in.
Probleem lijkt nu voorbij. Appjes komen weer binnen,
Bedankt!
Lieke says
Het plaatsen van een simkaart van een andere provider heeft bij mij het probleem opgelost! Heel fijn!!
Jose says
Andere simkaart heeft bij mij geholpen! Ontzettend bedankt
Elbert says
Truc met Simkaart werkt!
Thanks!
Natas says
Hier ook dezelfde problemen maar dan met tmobile simkaart.
MEGA irritant….zoals updates wel vaker niet doen wat ze wel zouden moeten?
Andrew says
Ja update probleem met melding:
com.android.phone stopt steeds
Lag bij mij idd aan Tele2 simkaart verwijderen en andere simkaart erin/eruit. Nu weer alles ok.
Bedankt Ben !!
Matty says
Geprobeerd wat in de tekst stond probleem nu opgelost ?
Bianca says
Donderdag update gehad , sinds vrijdag is mijn batterij vreselijk snel leeg. Gebruik mijn s10 niet meer dan anders .
Dick says
Hier idem en mijn wifi valt steeds uit.
Roelof says
Kan niet meer internetten op de galaxy s10 plus
Bij mail staat het instellings icoon niet meer helppp
Lieke Korff says
Bij mij openen sommige app heel even en dan schieten ze terug naar het basisscherm .ook mijn mail van outlook kan ik zo niet lezen
Dick says
Mijn s10plus gooit de sterke wifi verbinding er steeds uit sinds de laatste update.
Dan ben ik verbonden zonder internet.
Maar alle andere apparaten werken gewoon.
Ik heb ook tele2.
Wat kan ik daar aan doen, behalve alles opnieuw opstarten. Of fabrieks instellingen terug zetten.
Frank says
Ik heb de A40. Kreeg verschillende meldingen over mijn SIM-kaart. Heb de kaartjes er uit gehaald en opnieuw er in gedaan. Nu geen last meer van meldingen
Natas says
T-mobile simkaart maar ondervindt ook problemen na update, geen wifi/geen 4g.
Batterij slurpt leeg.
Er staat nu alweer n nieuwe update klaar, maar ik wacht er nog even mee.
Iemand tips?
Sandra says
Sinds de laatste update lukt het niet meer onpgeslagen notities te openen ….na aantikken gaat hij terug naar startscherm …heel irritant staan heel veel notities in