Heel wat Samsung telefoons hebben momenteel nog een Google Play-systeemupdate die máánden achterloopt. Ligt dit aan jouw telefoon, aan Samsung, of aan Google? Aanvulling 5 dec: inmiddels is het op al onze toestellen met een oudere systeemupdate mogelijk deze bij te werken naar de update van november. Het probleem lijkt dus verholpen!
Samsung Galaxy en de Google Play-systeemupdate
Er zijn heel wat manieren waarop de software van jouw smartphone veilig en up-to-date wordt gehouden. Naast de jaarlijkse, grote Android upgrades, zijn er de beveiligingsupdates die (veel) vaker uitrollen. Maar ook dat is niet alles. Zo wordt een belangrijk onderdeel van het Android systeem veilig en bij de tijd gehouden via de zogeheten Google Play-systeemupdates.
Deze updates worden soms tegelijk met een van de andere updates en upgrades geïnstalleerd. Vaak, ook, kun je ze zelf, handmatig starten. Dat doe je als je via Instellingen naar Beveiliging en privacy gaat (in Android 13), op Updates tikt. Je kunt vervolgens Google Play-systeemupdate kiezen, en met de knop Controleren op updates controleren op updates (ha ha). Hetzelfde gaat ook via Instellingen -> Info telefoon -> Softwaregegevens -> Google Play-systeemupdate. Als je dit doet, kan het zijn dat je inderdaad een nieuwere update kunt installeren – gevolgd door een herstart van je telefoon of tablet.
Aanvulling: op oudere toestellen (Android 10 en lager) kun je hetzelfde doen via Instellingen -> Biometrie en beveiliging -> Google Play-systeemupdate.
Hoe recent?
Hoewel Google zelf in principe al bij de systeemupdate van december is, is het normaal dat telefoons van andere fabrikanten op dit vlak een beetje achter lopen. Zo hebben wij zelf hier geen telefoons die op dit moment een update hebben met een datum later dan 1 oktober.
Maar op heel wat Samsung telefoons lijken deze updates momenteel niet verder te komen dan 1 juli 2022, zoals op onze Galaxy S22 Ultra (mét Android 13). En onze Galaxy A53 geeft aan dat de update van 1 augustus de nieuwste versie is. Curieus genoeg staat de redactionele Galaxy S22+ wel op 1 oktober, net als onze Galaxy Z Fold 4. Bovendien hebben we ook van gebruik(st)ers gehoord die gewoon de update van november of zelfs december al konden installeren – nota bene op toestellen die bij ons niet verder komen dan juli, augustus, of oktober.
Een duidelijke logica voor al deze verschillende data is ons niet direct bekend. Bij jou wel? Laat het ons hieronder even weten!
De stand van zaken op onze (v.l.n.r.) Galaxy Z Fold 4, Galaxy S22 Ultra, en Galaxy A53
Samsung of Google…
Wat wel duidelijk is, is dat de Google Play-systeemupdates buiten Samsung om worden ontwikkeld en uitgerold. Het ligt voor zover bekend ook niet aan individuele toestellen of een update wel of niet wordt aangeboden. Het is dus Google zelf die de updates beheert, dus je zou zeggen dat de bal bij de Android-ontwikkelaar zelf ligt. Echter, als het vooral Samsung telefoons zijn die niet updaten, is het natuurlijk niet ondenkbaar dat het toch de Zuid-Koreanen zijn die er eerst iets aan kunnen doen. Je merkt het: erg duidelijk is het op dit moment niet.
Maar: is het überhaupt een probleem?
Los van dit alles is de vraag zinvol of het überhaupt erg is als je smartphone achterloopt op dit gebied. Tenslotte zijn er de andere upgrades en updates die ervoor zorgen dat je telefoon in grote lijnen prima beschermd is. Toch zorgen ook de Google Play-systeemupdates er voor dat belangrijke onderdelen van het Android OS veilig blijven. Overbodig zijn ze dus allerminst.
Daarom zou het fijn zijn als de kloof tussen de recentste updates en het hier en nu niet té groot wordt. En met Galaxy S22 modellen die nog op 1 juli staan begint het toch te wringen. Hopelijk dat er binnenkort ergens – in Mountain View of indirect in Seoul – een knop omgaat, en alle Galaxy telefoons alsnog een recentere Google Play-systeemupdate kunnen binnenhalen.
Aanvulling: inmiddels rolt er op veel toestellen inderdaad een nieuwe Google Play-systeemupdate binnen, en wel die van november. Ook wijzelf hebben verschillende toestellen inmiddels bijgewerkt. Dank voor al jullie meldingen!
(via)
Robin zegt
Ik heb de S22 Ultra en kom niet verder dan september.
Matthias zegt
Normale S22 staat hier op 1 juli. Er staat bij dat een “Google play systeemupdate vereist is”, maar wanneer je op update klikt, dan staat dat er geen nieuwe beschikbaar is …
renethomaz zegt
hier precies hetzelfde op s22 ultra
Emiel zegt
Hier Galaxy S10, staat op november
Arjen zegt
S 22
play november 2022
Security December 2022
Jako zegt
Mijn A53 heeft voor google play de datum van 1 oktober.
Update brengt geen andere datum.
Sharon zegt
Heb het zelfde probleem
met mijn a52 5g
Hij blijft staan op juli 2022 zelfs als ik alles reset naar de fabrieksinstelling
Blijft ie staan op juli 2022
Heb al berichten zien staan bij Samsung members
En bij de website https://www.sammobile.com/news/your-galaxy-device-stuck-on-july-2022-play-system-update/
Dus hopelijk is er snel een oplossing
jos zegt
1 september op mn s22 ultra
Jos zegt
Hier zojuist een automatische google play systeemuodate gehad en nu staat ie op 1 november 2022 🙂
Bergje80 zegt
Mijn Samsung Galaxy S22 plus blijft op 1 juli 2022 staan🤔
Bergje80 zegt
Mijn Samsung galaxy s22 plus blijft op 1 juli 2022 staan..🤔
Peter zegt
A70, 1 november 2022.
Thera zegt
Bij mij ook op 1 oktober samsung a52s 5g
jantje zegt
mijn s21 staat ook nog op 1 juli 2022. Ik heb wel de januari update van samsung binnen.
Jeroen zegt
Mijn S22 ultra stond ook op 1 juli.
Heb handmatig ge-update via tutorial https://youtu.be/xoJBumNVDsM
Nu staat hij op 1 november 😃
Jochem zegt
S21 Ultra januari update gehad 😄
Mitch zegt
Klopt. Iedereen. Het gaat hier om de Google Play syteemupdate, en niet de reguliere software- of beveiligingsupdates.
Koos zegt
Bij mijn samsung tab S7+ kom ik tot sept en bij mijn S20 FE tot okt vreemd mijn tab had eerder Android 13
Marijn zegt
Ik heb een Galaxy A53. Mijn Google play update is van 1 oktober 2022.
Leo zegt
Mijn S22 met Android 13 komt ook niet verder dan juli2023
Mark zegt
Vandaag is de play-systeem update van 1 November binnen gekomen op mijn S21 Ultra. Het probleem lijkt verholpen!
Jasper zegt
Mijn S10 is op dit moment bij 1 november.
Frank zegt
S21 FE hier maar ook nog update van Juli icm al wel Android 13
Jan zegt
Ik heb de A53 en heeft de oktober update.
Hans zegt
S20 Ultra,
Android 13
Update van 1 oktober
Geen updates beschikbaar.
Bert zegt
Per vanochtend, 5 jan. Is voor mijn unbranded S22+, (EUX/-/EUX/EUX) de Google Play-systeemupdate van november 2022 beschikbaar gekomen. Hiervoor had ik die van september 2022.
Marc zegt
S22 Ultra: 1 november 2022
Tab S8 Ultra: 1 november 2022
Vince zegt
Is het probleem opgelost?
Ik krijg de november update binnen
Christiaan zegt
Ik heb sinds vanochtend de update van november geïnstalleerd op mijn S22 Ultra.
Dit was hiervoor nog juli.
Patjess.Place zegt
Mijn S22 Ultra stond op Juli 2022, na de update staat deze nu op 1 November 2022.
Rudi zegt
1 november 2022, zojuist update uitgevoerd op S20 plus.
Sharon zegt
Bij mijn a52 5g is het probleem ook opgelost heb vanochtend de update naar november eindelijk binnen gekregen naar dat ie steeds maar op juli 2022 bleef staan
raymond von den Benken zegt
5-1-23 binnen gekregen
google play system update
S22U van juli 22 naar nov 22
T8U van september 22 naar nov 22
Bergje80 zegt
November 2022 net binnen op mn S22 plus.
Toeval nu we het massaal aangeven en ineens wordt alles bijgewerkt🤔
Rudi zegt
Hoe kan ik het checken bij een S9 ?
Alvast bedankt
Michel Groenheijde zegt
Op de S9 kun je via Instellingen naar Biometrie en beveiliging en daar op Google Play-systeemupdate.
Rudi zegt
Michel bedankt!
Hans zegt
Mijn G a51 stond op 1 aug maar ging na opnieuw opstarten naar 1 nov.
Gert zegt
Waarom krijg de samsung a7 22018 geen update meer naar android 11
Bert zegt
Vandaag, 16 januari was er voor mijn unbranded S22 plus een Google Play-systeemupdate beschikbaar. Na installatie en herstart bleef echter de versie op november 2022 staan. Bij een nieuwe controle werd gemeld dat dit de nieuwste versie was en is.
Bert zegt
Het feit dat ik de “Google Play-systeemupdate” van 1 november 2022 opnieuw kreeg lijkt veroorzaakt te worden door ’t feit dat ik in een opschoonnaktie van de app “Google Play-services” niet alleen de “Cache” van circa 2Mb maar ook de “Gegevens” van circa 160Mb had verwijderd.
Een eigen fout dus.
Michel Groenheijde zegt
Ah, dan had ‘ie ook de recente updates verwijderd, inderdaad 🙂