Na de zeer beperkt verkrijgbare Galaxy Round, en nu de Galaxy Note Edge – die sinds gisteren in Nederland te bestellen is – wil Samsung het gebogen beeldscherm op grotere schaal gaan inzetten. Hiermee hopen de Zuid-Koreanen zich beter te onderscheiden van de concurrentie met platte beeldschermen.
Volgens Kim Nam-su, hooggeplaatste designer van Samsung en bedenken van de Galaxy Note Edge, is het lastiger geworden om een onderscheidende smartphone te maken – zeker nu iedereen op de grote-schermen-bandwagon is gesprongen. En dus gaat Samsung haar pijlen richten op een ander vlak waar het een voorsprong heeft ten opzichte van de concurrentie: haar vermogen om niet-platte beeldschermen te gebruiken.
Het is lastig te zeggen of hij hiermee indirect ook hint op de recente geruchten dat de Galaxy S6 een scherm krijgt dat aan beide zijkanten om de rand buigt.
Duidelijk is wel dat Samsung, samen met LG de enige fabrikanten zijn die de capaciteit hebben om nu al dergelijke schermen op grote schaal te produceren. Mochten smartphones met gebogen schermen aanslaan, kan het jaren duren voor anderen in staat zijn om vergelijkbare modellen op de markt te brengen.
Voor het zover is, zal Samsung de consument ervan moeten overtuigen dat zo'n scherm niet alleen een grappige gimmick is, maar ook daadwerkelijk meerwaarde biedt – niet alleen voor schermen als die van de Note Edge, maar ook voor wildere toepassingen: oprolbare tablets, smartphones, dat soort dingen.
In ieder geval zijn toestellen als de Galaxy Round en Note Edge pas het begin, wat Samsung betreft. Wij zijn benieuwd.
Geef een reactie