• galaxyclub-logo-mobile
  • Dé onafhankelijke Galaxy experts

Galaxy Club - dé onafhankelijke Samsung experts

Vergelijk alle Galaxy prijzen en abonnementen, lees het laatste nieuws en de beste tips, en volg alle updates voor jouw Samsung telefoon.

Dé onafhankelijke Galaxy experts
  • Galaxy Club
  • Inruilen
    • Galaxy verkopen
    • iPhone verkopen
    • Ander merk…
  • Prijzen vergelijken
      • Acties
        • Samsung Galaxy S26 aanbiedingen: gratis tablet, korting
        • Samsung Galaxy S25 aanbieding: gratis JBL
        • Samsung Galaxy A57 aanbiedingen: nu al met korting
        • Samsung Galaxy A37 aanbiedingen: in prijs gedaald
        • Samsung Galaxy A17 aanbiedingen
        • Samsung Galaxy Z Fold 7 aanbieding: kopen, of wachten op de Fold 8?
        • Samsung Galaxy inruilen: nu extra geld terug voor je telefoon
      • Toestellen
        • Abonnement vergelijken
          • Samsung Galaxy S26(+) met abonnement
          • Samsung Galaxy S26 Ultra met abonnement
          • Samsung Galaxy A57 met abonnement
          • Samsung Galaxy A37 met abonnement
        • Middenklasse €200-€500
          • Galaxy A57 los toestel
          • Galaxy A37 los toestel
          • Galaxy A56 los toestel
          • Galaxy A36 los toestel
          • Galaxy S25 FE los toestel
        • High-end €500-€1000
          • Galaxy S25-serie los toestel
          • Galaxy Z Flip 7 los toestel
        • Premium >€1000
          • Galaxy S26-serie los toestel
          • Galaxy Z Fold 7 los toestel
      • Verkopen/inruilen
  • Tips
  • Reviews
    • Meest gelezen:
    • Samsung Galaxy S26 Ultra review
    • Samsung Galaxy A57 review
    • Samsung Galaxy Buds4 Pro review
    • Samsung Galaxy A17 review
    • Samsung Galaxy Z Fold 7 review
    • Samsung Galaxy A36 review
    • Alle Samsung reviews
  • Updates
    • Alle Samsung updates in NL
    • Informatie over de beveiligingsupdates
    • Alles over de One UI 8.5-upgrade
    • Tot wanneer krijgt jouw Samsung Galaxy telefoon updates?
  • Nieuws
  • Telefoons
      • Samsung telefoons
        • Galaxy S serie
          • Samsung Galaxy S26 en S26+
          • Samsung Galaxy S26 Ultra
          • Samsung Galaxy S25
          • Samsung Galaxy S25 Ultra
          • Samsung Galaxy S25 Edge
          • Samsung Galaxy S25 FE
          • Samsung Galaxy S24 FE
        • Galaxy Z serie
          • Samsung Galaxy Z Fold 7
          • Samsung Galaxy Z Flip 7
          • Samsung Galaxy Z Fold 6
          • Samsung Galaxy Z Flip 6
        • Galaxy A serie
          • Samsung Galaxy A57
          • Samsung Galaxy A56
          • Samsung Galaxy A37
          • Samsung Galaxy A36
          • Samsung Galaxy A26
          • Samsung Galaxy A17
          • Samsung Galaxy A16
          • Samsung Galaxy A55
      • Verwacht
        • Samsung Galaxy Z Fold 8
        • Samsung Galaxy Z Fold 8 Ultra
        • Samsung Galaxy Z Flip 8
      • Tabs & Wearables
        • Wearables
          • Samsung Galaxy Buds 4 (Pro)
          • Samsung Galaxy Watch Ultra
        • Tablets
          • Samsung Galaxy Tab S11 (Ultra)
          • Samsung Galaxy Tab S10+ en Ultra
Tip: Voeg GALAXYCLUB.NL toe als favoriete Google-nieuwsbron!

Galaxy Club / Samsung / Galaxy Note 2 / Drie maanden met de Samsung Galaxy Note 2

Drie maanden met de Samsung Galaxy Note 2

23 februari 2013 Door Arthur 12 Reacties

←Terug naar de Galaxy Note 2 pagina

Laten we eens een keer geen review schrijven over een smartphone – de Samsung Galaxy Note 2, in dit geval – zoals je ze overal ziet: gebaseerd op hooguit een paar dagen gebruik, aangevuld met wat lijstjes met features en specificaties. Inmiddels is onze redactionele Note 2 namelijk al enige maanden oud, en kunnen we de vraag beantwoorden: hoe is het toestel écht in het dagelijks gebruik?

Verwacht hieronder dus géén uitgebreide verhandeling over álle mogelijkheden van de Note 2. We gaan het hebben over het toestel zoals we deze dag in dag uit gebruiken.

 

20121125_121954

 

Prestaties

Over de prestaties in het dagelijks gebruik kunnen we kort zijn: die zijn zó prima dat we ons niet eens afvragen hoe de prestaties precies zijn. Natuurlijk, benchmark scores zijn leuk, maar alles loopt zo soepel en vloeiend dat de precieze snelheid van de Note 2 in feite een non-issue is. Heel af en toe hapert er eens iets, als je direct tussen een game en de gallerij applicatie (die ook nog eens previews van video's toont) switcht, bijvoorbeeld. Maar dan vragen we er ook om.

 

Met die prestaties zit het wel goed

Met die prestaties zit het wel goed

 

Grootte

Een niet te vermijden onderwerp als je het over de Galaxy Note 2 in het dagelijks gebruik hebt, is de grootte van het toestel. Gewend aan een grote smartphone waren we al na de eerste Note, maar deze gewenning gaat snel. Sterker nog: als je een tijdje een Note (2) gebruikt, ga je je al snel afvragen of je ooit nog wel terug kunt naar een smartphone met een kleiner scherm. Zelfs een toestel als de Galaxy S3 voelt bijna klein aan – en het 4,8 scherm beperkt. Dus: wat ons betreft is het enige nadeel van de grootte van de Note 2, dat je niet meer zo snel een kleiner toestel zult willen gebruiken. En de eerste broekzak waar het toestel niet in past moeten we nog tegenkomen.

 

20121125_125026

Ter vergelijk: onderop de Note 2, bovenop de Galaxy S3

 

S Pen

De Note serie is synoniem met de S Pen. Maar om nu te zeggen dat we die dagelijks voor allerlei dingen gebruiken..? Nou nee. Tenzij je een echte creatieveling bent – hobbymatig of beroepshalve – zul je niet veel situaties tegenkomen waarin je de S Pen nodig hebt. Heel af en toe is hij handig wanneer we alleen een bepaald deel van het scherm willen ‘capturen', maar negen van de tien keer is het sneller om een screenshot te maken op één van de gewone manieren (hand over het scherm vegen, of de 'thuisknop + power combi'). Eén van de weinig keren dat de S Pen echt handig bleek, was bij een kennis die met de plattegrond van een te kopen huis in de weer was. Maar – en we staan open voor de mogelijkheid – misschien zijn we gewoon niet creatief genoeg. Graag lezen we hieronder in de reacties mogelijkheden voor het gebruik van de S Pen die volgens jou écht handig zijn, juist in het dagelijks leven.

 

20121125_121620

 

Het scherm

Jaja, het scherm. Ook dit punt gold al voor de eerste Note, maar ook op de Note 2 blijft het scherm gewoon dé feature die het toestel voor ons tot een absolute topper maakt. Het scherm is groot. En dat is fijn. Punt. Browsen, emailen, gamen, video's kijken – meer is beter, en groot is prettig. Natuurlijk is dit een subjectief stukje beleving, maar als je veel met een smartphone werkt is een dergelijk scherm gewoon subliem. Zo worden heel wat berichten die je hier op galaxyclub.nl leest geschreven en van afbeeldingen voorzien op de Note 2. Op een kleinere telefoon is dit een gepriegel, maar op de Note is het gewoon een praktische, mobiele manier van werken.

 

20121125_121728

 

Batterijduur

Naast het scherm is de tijd die je met je Note 2 kunt werken voordat deze echt weer aan de oplader moet hét sterkste punt van het toestel. Het is misschien wel de eerste Android smartphone – en we hebben er in de loop van de jaren al heel wat gehad – waarbij ‘letten op je batterijpercentage' tot het verleden behoort. Oké, we laden hem iedere nacht op. Maar de Note 2 haalt de late avond, meestal met nog tussen de 10 en 20 procent energie over. En ons gebruik valt wel degelijk in de categorie ‘zwaar': veel mailen, bellen, foto's, YouTube kijken, meerdere uren browsen. Alleen gamen gebeurt bijna niet (maar dan zou de batterij wel een stukje sneller leeg gaan).

 

samsung-galaxy-note-2-batterijduur-test (1)

Bijna twee dagen bij licht gebruik!

 

Camera

Over de camera van de Note 2 kunnen we ook al kort zijn: die is prima. Hij start behoorlijk snel, alles werkt soepel, en de kwaliteit is – naar smartphone maatstaven – goed. De ‘weinig licht' modus is fantastisch, vooral in de wintermaanden als de avonden lang zijn, en we niet erg veel zonovergoten situaties vastleggen. De mogelijkheden om bijvoorbeeld slowmotion video's op te nemen blijken echter meer ‘gimmick' dan zinvol – tachtig procent van het camera gebruik is in de normale standaard modus, of in de ‘weinig licht' modus. De overige twintig procent bestaat uit HDR opnames (die zijn goed, maar wat trager), panorama shots (leuk, maar niet noodzakelijk) en natuurlijk video. We weten dat de camera app van de Note 2 ontzettend veel instelmogelijkheden en extra opties biedt, maar eerlijk gezegd negeren we die in het dagelijks leven nagenoeg volledig. Aan de ene kant is dit omdat we misschien gewoon te weinig ‘fotografie-minded' zijn, maar aan de andere kant is het kennelijk ook niet nodig om toch prima plaatjes te schieten.

 

20121125_121912

 

Ergernissen

Natuurlijk zijn er ook dingetjes die na een tijdje pas gaan opvallen, en die soms best irritant blijken. Zo zit de aanraakgevoelige Terug toets soms gewoon te dicht bij de rand – of reageert in ieder geval te snel. Het gevolg: je gaat per ongeluk een webpagina terug, sluit een app weer af, of doet iets anders dat je eigenlijk helemaal niet wilde doen. Het gebeurt niet te vaak, maar het is écht zo'n dingetje dat niet nodig is.

Verder komen lang niet alle geavanceerde features helemaal uit de verf. Smart Stay (het aanblijven van het scherm zolang je ernaar kijkt) werkte op de Galaxy S3 al matig, en ook op de Note 2 is het geen hoogvlieger. Smart Rotate (de schermorientatie past zich aan aan het gezicht van de gebruiker) lijkt iets beter te werken, maar alleen als er voldoende licht is. Bijvoorbeeld 's avonds in bed (liggend op je zij) zou het héél handig zijn als de schermorientatie zich aan je gezicht aanpast – maar dan is het meestal te donker en werkt het niet.

Een mooie, maar niet al te veel gebruikte feature is Airview (afbeelding, emailberichten, etc. previewen door met de S Pen erboven te ‘hangen' zonder deze echt te selecteren). Echt, we vinden het fantastisch. Maar omdat we de S Pen zo weinig gebruiken, komt ook Airview in de praktijk maar weinig aan bod.

Hetzelf geldt ook een beetje voor de Multiwindow mogelijkheid: tof, ontzettend geavanceerd, en de mogelijkheden zijn eindeloos, maar het heeft lang geduurd voordat we ‘m echt gingen gebruiken. Pas de laatste weken ontdekken we meer en meer hoe handig Multiwindow kan zijn (muziek luisteren op YouTube tijdens het browsen!)

Al met al bestaan de ergernissen dus voornamelijk uit features die op papier tof zijn, maar in de dagelijkse praktijk gewoon niet zo bruikbaar blijken. Gek genoeg zouden we ze wel missen als ze er niet zouden zijn – Airview blijft gewoon een mooi staaltje mobiele techniek, of we het nu gebruiken of niet.

 

Bovenin browsen, onderin muziek luisteren via YouTube (bijvoorbeeld)

Bovenin browsen, onderin muziek luisteren via YouTube (bijvoorbeeld)

 

En dus…

Zoals uit het bovenstaande blijkt, is de Galaxy Note 2 wat ons betreft gewoon een ontzettend solide smartphone – juist in het dagelijks gebruik. Hij doet alles, hij doet het snel, en hij doet het langer dan andere smartphones (zonder op te laden). De camera is top, de bediening is soepel, en het scherm is gevaarlijk: voor je het weet wil je nooit meer een kleiner scherm op je telefoon (dit gold natuurlijk ook al voor de eerste Note). Echter, lang niet alle aanwezige features komen in het dagelijks gebruik even goed uit de verf – sterker nog, een hoop gebruiken we amper

Zoals wel duidelijk wordt uit het bovenstaande, is de S Pen niet aan ons besteed. Dit ligt níet – we herhalen: NIET – aan de S Pen. Die werkt namelijk prima. Maar het zit gewoon niet zo in ons gebruikspatroon ingebakken.

Ben jij iemand die de S Pen juist wel veel gebruikt? Dan zijn we erg benieuwd wat je er zoal mee doet, dus laat het hieronder weten! Maar we zijn ook benieuwd naar jouw gebruik van de Note: wat doe jij zoal met de Multiwindow feature? Of heb jij juist hele andere plus- of minpunten ontdekt? Laat ook dat hieronder weten!

Samsung Galaxy Note 2 Aanbiedingen

[wptab name='Per winkel']

TyphoneStudentMobielCoolBlueGSMWijzerBelsimpel
TypeVodafone
BSW 200
Tele2
SmartMix 100
Holl.nieuwe
275
T-Mobile
Stel Samen
Tele2
SmartMix 300
Min/SMS
Internet
200/Onb.
500 MB
100/100
1500 MB
275/275
275 MB
90/onb.
1000 MB
300/300
500 MB
Prijs toestel€ 39,-GRATIS!GRATIS!€ 97,-GRATIS!
Starttarief
p/mnd1
€ 34,-€ 26,-€ 25,-€ 34,-€ 32,-
Gemiddeld
maandtarief2
€ 36,88€ 27,25€ 25,83€ 39,29€ 33,25
[/wptab][wptab name='Per provider']
HiT-MobileVodafoneTele2KPN
TypeMedium
via GSMWijzer
Stel Samen
via GSMWijer
BSW200
via Typhone
SmartMix
via StudMobiel
Mobiel Instap
via GSMWijzer
Min/SMS
Internet
100/100
1000 MB
90/onb.
1000 MB
200/onb.
500 MB
100/100
1500 MB
Onb./onb.
500 MB
Prijs toestelGRATIS!€ 97,-€ 39,-GRATIS!GRATIS!
Starttarief
p/mnd1
€ 41,-€ 34,-€ 34,-€ 26,-€ 55,-
Gemiddeld
maandtarief2
€ 42,25€ 39,29€ 36,88€ 27,25€ 56,25
[/wptab][end_wptabset]
1 Het tarief dat je de eerste maanden betaalt, het ‘actietarief’.
2 Abonnementskosten, toestelkosten en aansluitkosten bij elkaar opgeteld, en gedeeld door 24 maanden. Als je je huidige provider behoudt vervallen de aansluitkosten.

←Terug naar de Galaxy Note 2 pagina

Lees verder...

  • Samsung Galaxy Note 9 handleiding nu beschikbaar
  • Beveiligingsupdate beschikbaar voor de unbranded Samsung Galaxy Note 4
  • Samsung Galaxy Note 8 ontvangt update met beveiligingspatch van april
  • 'Samsung Galaxy Note 10 komt in augustus zonder fysieke knoppen'
  • Samsung Galaxy Note 9 review: 'old school Note', maar niet voor iedereen

Categorie: Nieuws, Review, Samsung Galaxy Note 2, Samsung Galaxy Note Serie

Reacties

  1. Melvin zegt

    23 februari 2013 om 01:27

    Heb de note2 nu een aantal maanden, en ik moet zeggen TOP. Een van de beste smartphone die ik gehad heb. Recent geüpdate naar 4.1.2 nu lees ik veel klachten over dat de update de batterijduur zou beïnvloeden. Weten jullie of dit correct is? Voor zover ik weet is er niets anders.

    Beantwoorden
  2. Marjorie zegt

    23 februari 2013 om 10:07

    De note2 is mijn derde Samsung-toestel na de s2 en Galaxy Tab. Een toevoeging aan de categorie ‘ergernissen’ is voor mijn de locatie van de powerknop. Ik heb al een aantal keer het toestel per ongeluk uitgezet of bijna uitgezet. De knop had wat mij betreft liever bovenop het toestel gezeten. Maar verder zeker geen klagen.

    Beantwoorden
  3. Gertjan zegt

    23 februari 2013 om 12:05

    Ik heb nog steeds de Note 1 en ben nog erg tevreden hiermee. Kijk wel erg uit naar de laatste update. Het gebruik van de S-pen is inderdaad niet heel veel maar waar ik hem wel voor gebruik is het spelletje draw something. Ook maak ik standaard mijn boodschappenlijstje met de S-pen. Verder een prima telefoon/organiser van Samsung. Ik hoop hem nog jaren te kunnen gebruiken.

    Beantwoorden
  4. Noël zegt

    23 februari 2013 om 22:45

    Ik heb ook de Note 2 met een simyo abbonnement. Ik heb echter heel vaak het probleem dat ik iemand bel , dat ik dan geen kiestoon hoor , er vervolgens wel wordt opgenomen , maar ik niemand hoor, en ik ook niet gehoord wordt. Zodra ik dan ophang en gelijk weer terug bel gaat het wel goed. Ik ben het nu een week aan het bijhouden wat de tegenpartij voor provider heeft, en heb tot nu toe alleen problemen met KPN . (en simy maakt ook gebruik van het KPN netwerk) Kan iemand mij aan een oplossing voor dit probleem helpen. Alvast bedankt.

    Beantwoorden
    • Noël zegt

      4 april 2013 om 20:15

      Ik ben er achter gekomen dat het in de Viber app zit, en ook in de Skype app.
      Nadat deze verwijderd zijn geen problemen meer gehad,

      Beantwoorden
  5. rein zegt

    27 februari 2013 om 01:12

    Heeeey dat heb ik ook vaak, hoopte dat dat na de update over zou zijn maar dat is het jammergenoeg niet..verder een supertelefoon, had de eerste note ook en daar was ik erg blij mee maar met deze 2 heb je het idee dat je nooit meer een andere hoeft. Kan een ergernis niet bedenken..ja dat je een komma niet op je eerste toetsenbord hebt maar dat mag niet erg gevonden worden.

    Beantwoorden
  6. Mark zegt

    10 maart 2013 om 15:29

    Zijn er bij jullie ook gevallen bekend van het spontaan scheuren van het scherm van de note2. Het klinkt ongeloofwaardig, maar heb niet laten vallen en toch zit er plots een barst in het scherm, maar ben bang dat ze dat bij de KPN niet geloven.. 🙁

    Beantwoorden
    • sharon zegt

      22 april 2013 om 09:40

      Ook ik heb dit probleem maak een foto zet deze op fb stop de tel terug in mijn tas een half uur later haal ik de telefoon uit de tas is mijn scherm gebarsten. Er is niks gebeurd ook niet tas gevallen. Snap er werkelijk niks van

      Beantwoorden
  7. Ruben zegt

    2 mei 2013 om 00:22

    Het is misschien een kleine ergernis maar, steeds wanneer ik wil ophangen na een telefoongesprek blijft mijn scherm 2 a 3 seconden helemaal zwart. Ik krijg de kans niet om meteen op te hangen. Ook erger ik me aan de schermrotatie. Hij doet gewoon niet wat ik wil. Vaak moet ik (als ik een filmpje wil bekijken) overschakelen naar whatsapp, het scherm laten draaien, en weer terug naar het filmpje. Verder is de note2 een toptelefoon maar zulke kleine dingen maken het wat minder…

    Beantwoorden
    • André zegt

      7 december 2013 om 20:22

      Ik heb het zelfde probleem, het scherm blijft zwart na een telefoon gesprek, ik kan niet gewoon een verbinding beëindigen, dus gebruik ik pijltje terug.
      Heb jij al een oplossing gevonden , het zal wel een instelling zijn neem ik aan

      Beantwoorden
  8. Dennis zegt

    23 oktober 2013 om 23:19

    Ik heb ne note 2 nog geen halfjaar. Ik heb geen hoesje. Ik heb mijn telefoon altijd in mijn zak en aangezien ik vervelend en zoned vind zorg ik altijd dat er in die zak geen sleutels of andere dingen in mijn zak zit.

    Ik werd gebeld en heb opgenomen en na mijn gesprek weer opgehangen, ik stop hem weer in mijn zak en haal hem ongv. 10 min. weer uit mijn zak en tot mijn grote schrik zitten en ter hoogte van de aan/uit knop een paar flinke barsten in het scherm!!

    Ik heb geen idee hoe dit is gekomen. Ik heb geen gekke dingen in die 10min. gedaan! Er zat ook niks in mijn zak anders dan de telefoon.

    Erg vreemd, ik lees nu ook meer verhalen over dit (probleem) op internet. Ik ben gelukig verzekerd maar toch baal ik er erg van!

    Beantwoorden
  9. val zegt

    10 november 2013 om 20:41

    Wie kan mij helpen eerste scherm heb ik p o. Een code Ingezet Hoe krijg ik die er uit?

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEER DEALS

Samsung Galaxy S26 aanbiedingen: kopen, prijzen, korting

Aanbiedingen: Samsung Galaxy S26 met korting, cashback, gratis tablet

Samsung Galaxy S24 inruilen of verkopen

Actie: extra inruilwaarde als je nu je Samsung Galaxy verkoopt (of koopt)

Samsung Galaxy Z Fold 7 aanbieding: gratis Watch Ultra, korting

Samsung Galaxy Z Fold 7 aanbiedingen: kopen, of wachten op de Fold 8?

Samsung Galaxy S25 aanbiedingen

Samsung Galaxy S25 aanbiedingen: flink goedkoper én gratis JBL-speaker

Samsung Galaxy A37 aanbiedingen

Samsung Galaxy A37-aanbiedingen: nu met gratis JBL-speaker

POPULAIRSTE GALAXY S26 ABO’S:

Laatste updates in NL

Nieuwe Samsung Galaxy Watch-update van start in Nederland

One UI 8.5-update beschikbaar op Samsung Galaxy A54, A34, meer (aanvulling)

Volgende Samsung Galaxy A-generatie krijgt update naar One UI 8.5 – en de Tab S9

Deze Samsung-tablets en -telefoons krijgen deze week de One UI 8.5-update

Twee Galaxy A-telefoons krijgen Samsungs One UI 8.5-update – en de eerste Xcover

Meer firmware updates

Laatste reacties

  • Rob op Samsung-telefoons krijgen derde Google Play-update in korte tijd
  • Jaap op Welke Samsung-telefoons en -tablets krijgen de One UI 8.5-upgrade?
  • Mike op Samsung-telefoons krijgen derde Google Play-update in korte tijd
  • arjan op Samsungs volgende Galaxy Watch Ultra krijgt veel grotere batterij
  • Geertjoch op Samsung-telefoons en -tablets krijgen nu nieuwe Google Play-update

Over GalaxyClub

GalaxyClub is dé onafhankelijke blog, prijsvergelijker en community voor Galaxy smartphones en tablets. GalaxyClub is niet gelieerd aan Samsung zelf.

Privacy en cookies

Jouw privacy staat op GalaxyClub.nl voorop. Wil je weten welke gegevens wij opslaan, waarom, en welke cookies wij plaatsen? Lees dan onze PRIVACY EN COOKIE VERKLARING.

Contact

Heb je vragen voor onze redactie, een nieuwstip, of een zakelijke voorstel? Maak gebruik van onze CONTACTPAGINA.

Support

Heb je vragen over (technische) problemen met je telefoon/tablet, of over acties van Samsung? Neem dan contact op met SAMSUNG ZELF.

Houd het leuk

Onder onze artikelen en op ons forum zijn veel gebruik(st)ers actief. Meningen zijn gewenst, maar houd het leuk. Wij behouden ons het recht voor beledigingen, trolls en flame bait zonder verdere uitleg van de site te verwijderen.

Copyright © 2026 · GalaxyClub.nl · Deze blog is niet gelieerd aan Samsung · Aan de op deze website vermelde informatie kunnen geen rechten worden ontleend.