Een vloedgolf aan meldingen bevestigt wat Google zelf ook laat weten: een bug in een Android-onderdeel zorgt op grote schaal voor crashende apps. Het probleem duikt óók op Samsung telefoons op – maar zeker niet alleen. Verschillende oplossingen zijn inmiddels beschikbaar, voor verschillende versies van het Android OS. Wij zetten ze hieronder op een rij.
Crashende apps op je Samsung telefoon?
Sinds enige uren worden wij overspoeld met meldingen dat allerlei apps niet meer werken op allerlei Samsung telefoons, zoals de Galaxy A51 en Galaxy S10. Met recente update-perikelen in gedachten, denk je dan natuurlijk aan problemen met – bijvoorbeeld – recent uitgerolde Android 11 upgrades, zoals op de A51. Echter, deze vork zit anders in de steel.
Na een update voor een systeem-app van het Android OS – Android System WebView – werken heel veel applicaties niet meer. Email apps, browsers, en allerlei andere applicaties die van een browser gebruik maken crashen direct na het openen. Veel apps zijn zo in een klap onbruikbaar geworden. Duidelijk is, dat het probleem dit keer níet door een van Samsung's updates komt. Zoals Google aan The Verge laat weten is een update voor de genoemde Android System WebView app de boosdoener. De Android-maker uit de VS heeft de app inmiddels bijgewerkt, en de bug eruit gehaald.
De oplossing(en)
Android 10 en 11 (Galaxy S21, S20, S10, S9, A51, A50, etc.)
In Android 10 en 11 is de oplossing relatief simpel (voor Android 9 en ouder: zie hieronder). Je kunt zelf het probleem oplossen door de Android System WebView app bij te werken naar versienummer 89.0.4389.105. Zoek naar de app in Google Play (HIER), kies ‘m, en tik op Updaten. Omdat de hele op dit moment hetzelfde probeert te doen, kan het even duren voor dit lukt. Start daarna eventueel de verschillende apps – beter nog: je telefoon – opnieuw op.
Mocht dit onverhoopt toch niet werken – of je kunt de update (nog) niet vinden – dan kun je ook kijken of het helpt om juist alle recente updates voor Android System WebView te verwijderen. Dat doe je als volgt:
- Ga in Instellingen naar Apps
- Android 11: tik op de drie ‘streepjes' rechtsboven de lijst met apps, en zet de ‘schakelaar' bij Systeem-apps weergeven aan
- Android 10: tik op de drie puntjes rechtsboven in beeld, en kies Systeem-apps weergeven
- Zoek of scroll naar Android System WebView en kies deze
- Tik rechtsboven op de drie puntjes, en kies Updates verwijderen.
Android 9 en ouder (Galaxy S8, A8, A7, etc.)
Heb jij Android 9 of eerder, bijvoorbeeld op de Galaxy S8, A8, of S7? Dan is het iets (maar niet veel) ingewikkelder. Je kunt de WebView app namelijk niet direct updaten – maar wel via een tussenstap:
- Kijk eerst of het helpt als je Google's Chrome update (HIER). Zo niet, probeer dan verder:
- Ga via de Instellingen naar Apps en zoek in de lijst Chrome. Tik nu op Uitschakelen.
- Zoek nu in Google Play naar de Android System WebView app. Je kunt ‘m nu updaten, als het goed is.
- Zoek via Instellingen en Apps wederom Chrome, en schakel deze weer in.
Als het goed is het probleem met een van deze oplossingen weer gefixt, en werken ook alle andere applicaties weer die ervan afhankelijk zijn.
(Dank aan iedereen die het ons meldde en/of meedacht aan oplossingen!)
Marjo zegt
Mijn telefoon heeft zelf gisteren de update gedaan. Het juiste versienummer staat er, maar vele apps waaronder mijn mail werkt niet. Wat kan ik doen?
Lu zegt
De app Android system web view staat uitgeschakeld en ik kan deze niet inschakelen. De opties inschakelen en gedwongen stoppen staan licht grijs, en zijn niet benaderbaar. Kan ook niet instellen als standaard of verwijderen. In de google Play Store kan ik ook niet updaten en of opnieuw installeren. Veel apps doet het dus nog niet. Help. Ik heb een samsung .
Loes zegt
Heb ik ook, pffff, hoor het graag als je een oplossing hebt!
Fatima zegt
Dit heb ik dus ook kom niet verder pfff. Van alles aan het proberen om het weer in te schakelen maar het lukt niet.
christel zegt
heb hetzelfde, pff
ineke zegt
ik heb hetzelfde probleem 🙁 hoop dat het snel opgelost gaat worden.
Heb een S8
truus zegt
heb hetzelfde probleem
Fatima zegt
Naar aanleiding van een reactie van mij eerder hierboven heb ik de tip gekregen om Chrome up te daten. Dit gedaan nu doet alles het weer.
Als je Chrome hebt geüpdatet kan je het uitschakelen en op playstore android systeem updaten webview updaten. Daarna kan je chrome weer inschakelen.
Bij mij ging dit heel snel en alles doet het weer gelukkig.
Loes zegt
Fatima,
Je bent een held haha! Eindelijk werkt er iets, inderdaad precies gedaan hoe jij het zei en het werkt!
Dank je wel!
Groetjes Loes!
Fan zegt
Hoe kan ik zien welke versie ik gebruik? Ik kan wel op updaten drukken in de appstore, maar blijft maar laden, het knopje openen wordt niet groen.
De apps werken nog niet, telefoon al een paar een overnieuw opgestart.
Fan zegt
Jeeej alles doet het weer!
Door onderstaand uit te voeren:
Ga in Instellingen naar Apps
Tik op de drie ‘streepjes’ rechtsboven de lijst met apps, en zet Systeem-apps weergeven aan
Zoek of scroll naar Android System WebView en kies deze
Tik rechtsboven op de drie puntjes, en kies Updates verwijderen
alain zegt
ik heb dit gedaan en het werkt thx
Inge zegt
Joehoe alles doet het weer gedaan wat Fan zei dank je wel held van de dag?
Mimi zegt
Yes dit werkt! Thnx voor je tips
Mario zegt
op deze manier is het me ook gelukt – dank u wel
Marjo zegt
Ik ben nu bij Android System Webview, maar dan staan er geen drie puntjes aan de rechterkant. Kan dus ook geen optie updates verwijderen……..wat nu?
Marleen zegt
Dank u wel ! Op deze manier werkt alles terug !
Tries zegt
Na hele dag stressen en elke app crashte, Chrome niet geüpdatet kreeg en webvieuw niet….bleef maar draaien en draaien en beide niet geüpdatet, had jij eindelijk de magische oplossing, super bedankt!! Eindelijk doen alle apps het weer na een hele dag!
Chris zegt
Helemaal goed. Bedankt!
Hooge Alain zegt
ik kan op update klikken maar blijft draaien en krijg geen update.
Is dit misschien omdat er teveel aan het updaten zijn dat het zolang duurt?
Karin zegt
Helaas kan ik de knop Openen niet gebruiken…..
Inge zegt
Bij blijft hij alleen maar draaien alsof hij niet wil openen. Heb geen mail,bank app en google werkt ook niet. Terug zetten naar fabrieksinstellingen? Een optie dit is ronduit waardeloos
Judith zegt
Na update werken alle apps weer op mijn Galaxy a20e. Fijn!
Paul zegt
L.S., Play Store blijft draaien op: “In behandeling”… Dus niet te updaten. Moet ik dan een .apk downlaoden?
Paul zegt
Nu met 2e oplossing lijkt weer te werken, automatische updates maar even uitgezet…
Ga in Instellingen naar Apps
Tik op de drie ‘streepjes’ rechtsboven de lijst met apps, en zet Systeem-apps weergeven aan
Zoek of scroll naar Android System WebView en kies deze
Tik rechtsboven op de drie puntjes, en kies Updates verwijderen
Sjaak Trekhaak zegt
Ik wil niet opspelen. Mare ik heb de juiste versie en hierdoor heb ik de problemen gekregen.
Wanneer komt er een andere versie beschikbaar.
Want ik kan me telefoon nu net zo goed weggooien.
Karin zegt
Heb de laatste update nu verwijderd en hij werkt weer. Dan maar zo! Was wel blij met al deze reacties!!!
Basten zegt
Super hij doet het weer !
Samsung s10
Bob zegt
Top het werkt weer
Esther zegt
Net alles geüpdatet, alles doet het weer . Behalve de e-mail die opent wel maar haalt geen mails binnen.
Sarah zegt
De update die er opstaat kan ik niet uitvoeren
J. De Haan zegt
Op mijn S8 komt ook updaten niet tevoorschijn. Zal nog even afwachten.
J. De Haan zegt
Paar uur gewacht kan nog steeds niet updaten
J. De Haan zegt
Paar uur gewacht kan nog steeds niet updaten. De app is niet ingeschakeld kan ook niet gedwongen stoppen.
Mario zegt
alles gedaan volgens de uitleg , zonder resultaat
wat nu ? wie kan helpen
Michel Groenheijde zegt
Heb hierboven ook uitleg toegevoegd over hoe je de vorige update van de app juist kunt verwijderen. Helpt dat?
Anoek zegt
Hier de update wel gehad maar mn mail en de google app werken nog steeds niet.
Engelina zegt
Ik heb gedaan wat hierboven stond. Naar de playstore gegaan en Android Systeem webview geselecteerd. Kreeg “de knop update” ervoor. Die heb ik zijn werk laten doen. Daarna de telefoon herstart en mijn mail en google werkten weer.
Jacq zegt
Helaas, de update WebView heeft niet gewerkt.
Evelien zegt
hallo,
ik volg onderstaande instructie:
•Ga in Instellingen naar Apps
•Tik op de drie ‘streepjes’ rechtsboven de lijst met apps, en zet Systeem-apps weergeven aan
•Zoek of scroll naar Android System WebView en kies deze
•Tik rechtsboven op de drie puntjes, en kies Updates verwijderen
de laatste stap kan ik niet uitvoeren, er zijn geen drie puntjes, kan dus geen updates verwijderen. enige optie os gedwongen stoppen. wat moet ik nu doen?
Evelien zegt
hallo,
ik volg onderstaande instructie:
•Ga in Instellingen naar Apps
•Tik op de drie ‘streepjes’ rechtsboven de lijst met apps, en zet Systeem-apps weergeven aan
•Zoek of scroll naar Android System WebView en kies deze
•Tik rechtsboven op de drie puntjes, en kies Updates verwijderen
de laatste stap kan ik niet uitvoeren, er zijn geen drie puntjes, kan dus geen updates verwijderen. enige optie os gedwongen stoppen. wat moet ik nu doen?
groet Evelien
Michel Groenheijde zegt
Welk toestel heb je? (Of: welke Android versie?)
Jan zegt
Ik heb hetzelfde probleem op mijn Samsung A8.
Michel Groenheijde zegt
Ik ben aan het zoeken hoe je updates van apps kunt verwijderen onder Android 9…. maar vindt het zo gauw niet :$
Rudy zegt
Bij mij blijft de Android system webview staan op in behandeling. Al een half uur opnieuw gestart, niks verbeterd
anken Anita zegt
bij mij ook…
Rudy zegt
Bij mijn s10 blijft de Android system webview staan op in behandeling. Al een half uur opnieuw gestart, niks verbeterd
Bart Debbaut zegt
hoera! Werkt weer!
Bo zegt
de tweede optie werkte perfect! Super!
Engelina zegt
Dankjewel! Het is gelukt. Wat een opluchting. Mijn e-mail en google (zoekprogramma) kan ik weer gebruiken.
Conny zegt
Top! Doet het weer!
V zegt
Bij mij staat deze app “gedwongen gestopt” en krijg hem ook niet meer aan.
Kan hem ook niet verwijderen omdat hij niet tussen de apps staat.
Wat een gedoe?
Mimi zegt
Ik kan de update niet doen. Staat wel updaten maar vervolgens doe ie niks als ik er op klik
Joosten zegt
Ik heb de update verwijderd zoals door jullie aangegeven en alles werkt weer!
Jolande zegt
Dankzij jullie link is het probleem bij mij opgelost!
ton zegt
de oplossing ‘de updates verwijderen’ van de android system webview werkt voor de s20
Wv zegt
Ik heb de update geinstalleerd van system view.
De meeste apps werken terug buiten de app appmgr III om apps te verplaatsen van gsm naar sd en omgekeerd en cache enz te legen blijft crashen.
Ervoor werkte die perfect.
Herinstalleren helpt ook niet.
Marc zegt
Heb op mijn gala y s8+ het probleem al vanaf 4 uur vannacht en alle apps opende niet meer bij 2e opening!
Dacht eerst aan virus, maar kan mijn telefoon alleen nog maar enkele apps openen en bellen!
Krijg ook bij system webview geen update te zien. Kan zelf helemaal niets. Al 10 keer opnieuw opgestart.
Kan zo niets meer met de telefoon, hoop dat jullie snel een oplossing hebben.
Marjolijn zegt
Helaas, bij mij werkt het niet na updaten…. Maar de update staat er na opstarten ook weer, dus die blijft niet ge-update… Helaas. Nog andere ideeen?
Marjolijn zegt
Na verwijderen van de oude update lukt het wel!
Jonny zegt
Zojuist update gedaan via de play store op mijn Huawei P30 en de apps werken weer
Mandy zegt
Bij Google Play heb ik niet de mogelijkheid om te updaten. Ik heb een oudere versie. De app is niet ingeschakeld, maar kan ik ook niet voor kiezen. En de drie puntjes om updates te verwijderen heb ik ook al niet.
Ik heb een Samsung S10+ met Android 9. Software updates krijg ik niet, want dan krijg ik de melding dat mijn huidige software niet ondersteund wordt. Ik kan dus ook niet updaten. Dit is toch heel raar?
Marloes zegt
Ik heb hetzelfde als Mandy. Alleen heb ik een samsung s7. Staat uitgeschakeld en kan hem niet inschakelen. 3 puntjes zie ik ook niet om de update te kunnen verwijderen
Wimmuzzz zegt
Hoi Mandy,
Ik had hetzelfde probleem. Ik kreeg de tip van iemand om de Chrome app uit te schakelen. Daarna kan je de app (die android system webview) wel updaten. Daarna werkte alles bij mij weer.
Suc6
k zegt
Heel erg bedankt Mandy voor het delen. Het werkt gelukkig weer nadat ik google chrome heb uitgeschakeld!!
Annelies zegt
Werkt gelijk!
Yvonne zegt
Mijn versie staat goed en nog kan ik niets met me Samsung s 7 bijna alle apps sluiten af
Miranda zegt
Ik heb de juiste versie, maar nog steeds het probleem dat bepaalde apps zich zelf na 2 sec sluiten, onder andere de mail
alain zegt
oplossing van Fan is gelukt waarvoor dank
Ik heb een A51
Sofie zegt
Super! Niets werkte nog maar alles nu weer in orde na het updaten van de webview app! Dank uuuu!
TJ zegt
Opgelost met bovenstaande oplossing! Thnx!
Rox zegt
Geupdate maar me apps doen het nog steeds niet..
alain zegt
Ook bedank ik deze link anders had ik het ook niet gevonden
Thx to all
Joyce zegt
Yes, het heeft gewerkt. Bedankt voor de info… kan nu weer mijn mail openen enz.
k zegt
Hoi bij mij werkt het helaas niet. Android system webview staat uitgeschakeld. Ik kan hem niet inschakelen en in de playstore ook niet updaten.
Wat kan ik doen? Alvast hartelijk dank.
Johan zegt
Chrome app uitschakelen. Daarna kun je hem updaten
Marloes zegt
Klopt, alleen werkt het bij mij daarna weer niet meer. Ook al is hij upgedate.
Marloes zegt
Klopt, alleen werkt het bij mij daarna niet meer zodra ik chrome weer aanzet. Ook al is hij upgedate. En bij het opnieuw opstarten van mijn gsm is de update weer verdwenen
Annemarie zegt
Zo blij dat ik dit stuk tegen kwam. Heb de update aangeklikt en mijn mail werkt weer.
Bedankt!!!!
Jola zegt
Ik ben blij, heb de tweede optie gedaan en alles doet het weer.
Ik kon ook een aantal apps niet meer openen
Bedankt.
Greet zegt
Heel erg bedankt voor deze info. Apps die direct uitvielen na/tijdens het opstarten, werken nu weer!