Na de recente Galaxy S20 update melden verschillende gebruik(st)ers dat 4G niet meer werkt op het netwerk van KPN. Waar 5G niet werkt, schakelen toestellen over naar 3G. De bug betreft de S20, S20 Plus en S20 Ultra – niet de Galaxy S20 FE. Aanvulling: inmiddels blijkt alles weer normaal te werken. Samsung heeft geen update uitgerold, maar KPN heeft zelf instellingen aangepast waardoor de bug verholpen is.
Galaxy S20: geen 4G bij KPN na update
Van verschillende kanten bereiken ons berichten dat de Galaxy S20 update van afgelopen maandag een vervelende bug bevat. Als jouw toestel gebruik maakt van het netwerk van KPN – dus ook providers als SimYo, Budget Mobiel (Robin Mobile), YouFone en Lebara – dan werkt na de update 4G-connectiviteit mogelijk niet meer. Toestellen maken wel verbinding via 3G of, indien beschikbaar, 5G.
De verbindingsproblemen ontstonden na de laatste update naar firmwareversie G98**XXU5BTJ1 op de S20, S20 Plus en S20 Ultra. De bug – zo horen wij, en wordt ook op Samsung's eigen forum en op het Tweakers forum gemeld en – treedt uitsluitend op het KPN netwerk op, en niet bij de netwerken van T-Mobile en Vodafone. Zoals hieronder in de reacties blijkt, heeft niet iedereen last van de problemen.
Oplossing: flashen of afwachten
Aanvulling: de oplossing blijkt er al te zijn, en wel van de hand van KPN zelf. Door instellingen aan te passen moet nu alles weer normaal werken, zonder dat er wijzigingen in de software van de telefoons nodig waren.
Voor wie er wel last van heeft, lijkt de oplossing voor de hand te liggen: een nieuwe update. Wie bekend is met de materie kan zelf een andere firmware flashen – bijvoorbeeld: de vorige, G98**XXS5BTIJ. Deze vind je bij onze vrienden van SamMobile.
Dit laatste is voor de meesten echter geen handige fix. Een nieuwe, kleine update vanuit Samsung is dan ook de enige echte oplossing.
Zo installeer je ‘m niet
Heb jij de meest recente update nog niet op jouw S20 gedownload en geïnstalleerd, en maak jij ook gebruik van het netwerk van KPN? Ga dan in de Instellingen naar Software-update en zet voor nu de optie Automat. downloaden via Wi-Fi uit. Het toestel zal dan niet zelf de update downloaden, zodat je kunt wachten op een verbeterde versie. Op dit moment is de firmware met de bug nog steeds beschikbaar op Samsung's servers.
Zodra een nieuwe update verschijnt laten wij dit uiteraard weten.
Heb jij ook last van deze bug? Of werkt bij jou wel alles nog als vanouds, ook na de recente update?
Erik Royer says
Bij mijn S20 5G versie werkt na flashen 4G nog gewoon. Ik heb een abbo bij Budget Mobiel (Robin Mobile),
Michel Groenheijde says
Bedoel je na de update? Of bedoel je na het zelf flashen van de oude firmware?
Peter says
Op mijn Samsung s20 5g met kan werkt alles goed. Na de update.
Michel Groenheijde says
Hah, nice!
Michel Groenheijde says
Weet jij toevallig of je een officieel Nederlands toestel hebt?
Peter says
Ja. Het is een officieel Nederlands toestel.
Michel Groenheijde says
Okido, dank voor de info! Wat staat bij jou, als je in Instellingen via Info Telefoon naar Softwaregevens gaat, en bij Sw-versie Serviceprovider kijkt in de derde regel? Is dat PHN/PHN,PHN/EUX/PHN? Aanvulling: never mind, alles werkt weer door aanpassing door KPN zelf!
René says
Ik zelf heb een Samsung S20, van T-Mobile, maar ik heb deze bug al sinds dat ik deze telefoon heb, 18-02 dit jaar.
Regelmatig valt het 4g weg en komt er een h+ verbinding tot stand. Na 1 minuut komt de 4g weer terug, heel irritant als je net een spelletje aan het spelen bent.