Hoewel de update naar Android 8.0 op de Galaxy A3 (2017) voor de meesten goed verloopt, duiken hier en daar problemen op. Wij hebben inmiddels in meerdere gevallen gehoord dat een toestel herhaaldelijk vanzelf opnieuw start. Aanvulling 5 juni: inmiddels rolt een nieuwe update uit voor de A3 (2017), die in ieder geval de Wi-Fi problemen oplost.
De Oreo-update arriveerde min of meer vlekkeloos op de Galaxy A5 (2017). Althans, ook weken na de update hebben we eigenlijk nog niks vernomen over serieuze bugs die na het uitvoeren opduiken. Je zou dus kunnen hopen dat hetzelfde geldt voor de Android 8.0 update op zijn kleinere broertje, de A3 (2017). Dit lijkt, helaas, niet het geval.
Galaxy A3 (2017) problemen na de Android 8.0 update
Inmiddels hebben wij van verschillende gebruik(st)ers gehoord dat hun Galaxy A3 (2017) na de Oreo-update vanzelf blijft herstarten. De problemen treden op met firwmareversie A320FLXXU2CRE1. Soms start het toestel na enige tijd vanzelf herhaaldelijk opnieuw op, in andere gevallen blijft het toestel direct na de update hangen in een bootloop. Dit probleem lijkt dus nogal wat weg te hebben van het ‘bootloop probleem' dat de eerste Oreo-uitrol van de Galaxy S7 in Engeland plaagde.
Als dit inderdaad hetzelfde issue is – wat wij helaas/gelukkig niet kunnen bevestigen, ons toestel vertoont de bug niet – dan lijkt het terugzetten van het toestel naar de fabrieksinstellingen de enige oplossing. Daarmee gaan dan wel alle gegevens op het toestel verloren. Neem eerst contact met Samsung op, alvorens deze stap te nemen.
Update nog niet uitvoeren
Heb jij de update nog niet op jouw A3 (2017) uitgevoerd, en wil je liever even wachten? Als je ‘m ook nog niet hebt gedownload, dan kun je het automatisch updaten uitschakelen. Ga via de Instellingen naar de optie Software-update, en zet ‘Updates automatisch downloaden' uit. Je toestel zal de update nu niet binnenhalen, tot de optie weer inschakelt, of zelf op ‘Updates handmatig downloaden' tikt.
Kom jij ook vergelijkbare problemen tegen op jouw Galaxy A3 (2017) na de Oreo-update? Laat het Samsung weten – en deel jouw ervaringen hieronder met ons en andere gebruik(st)ers. Zodra er meer bekend is over het probleem, of een eventuele oplossing, laten wij het natuurlijk ook weten.
Aanvulling: nieuwe update op komst
Voor de Galaxy A3 (2017) rolt vanaf nu (4 juni) opnieuw een update uit, met firmwareversie A320FLXXU2CRE3. De bijna 200MB grote update brengt niet alleen de juni patch, maar ook een aantal bugreparaties. Of deze ook de hier beschreven wi-fi en reboot-problemen oplost moet blijken. Wij laten het weten zodra de update ook in Nederland beschikbaar is. Inmiddels is deze update ook in Nederland gearriveerd.
Nathan says
Het zou kunnen dat het overflashen van dezelfde firmware met Odin helpt als je toestel in een bootloop zit.
Geen dataverlies als je het goed doet.
Robert says
Ik heb gisteren de 8.0 update gekregen, waarna mijn A3 (2017) inderdaad steeds opnieuw opstartte. Dat ging door tot de batterij leeg was (toestel werd goed warm). Na opnieuw opladen had ik daar geen problemen meer mee, maar nu loopt de batterij zeer snel leeg. Vooral de laatste 20% verdween binnen een paar minuten, terwijl de max spaarstand was ingeschakeld en ik daar alleen whatsapp aan had toegevoegd en het scherm op minimale helderheid stond.
Sinds de update zijn diverse apps geupdate (automatisch) en zijn er geen nieuwe geïnstalleerd.
Van Samsung heb ik net de tip gekregen om het toestel na opladen (vanavond thuis, want toestel hield t normaal makkelijk 2-3 dagen uit) in de veilige modus op te starten (Vol- en Power tegelijk) en dan het verbruik in de gaten te houden.
Kees says
Ik heb hetzelfde probleem als Robert, maar bij mij helpt het als ik de WiFi niet gebruik
Mobiele Data geeft geen probleem
Frank says
Het lijkt erop nu mijn a3 is uitgevallen, dat het probleem voorbij is met het herhaaldelijk opstarten…
Steven says
Zelfde bij mij. Ik heb de volgende problemen:
– scherm licht regelmatig volledig op terwijl de telefoon niet aangeraakt wordt en in sluimermode staat
– schiet regelmatig in een reboot / unlock (zie het slot met de groen blauwe cirkel er omheen)
– hierna kan ik de telefoon niet unlocken met de fingerprint
– de telefoon reboot meerdere keren per dag volledig…
– batterij gaat hierdoor vlot leeg
Ik heb met de upgrade de volgende Android 8 versie / image gekregen:
Baseband-versie: A320FLXXU2CRD3
Kernelversie: 3.18.14-13368006-QB17789978
Buildnummer: R16NW.A320FLXXU2CRD4
Ben nu Samsung aan het contacten.
Steven says
Van de Samsung helpdesk de opdracht gekregen om mijn telefoon eerst even 24 uur in veilige modus te draaien (http://smsng.nl/veiligmodus) en in de gaten te houden of de problemen zich dan alsnog voordoen. To be continued.
Steven says
Update – in de Veilige Modus blijven de problemen aanhouden. Vandaag maar een factory reset gedaan (na circa 5x proberen voordat het lukte) maar dat levert ook niets op. Samsung Support verwijst me nu richting het Samsung Service Center in Amsterdam om mijn toestel te laten flashen.
Steven says
Update – Bij mij lijkt het probleem opgelost!!
Ik ben gisteravond nog even verder gegaan met wat proberen en uiteindelijk lijk mijn A3 weer stabiel te werken. Ik heb het volgende gedaan:
– Alle (zoveel mogelijk) apps verwijderen.
– Factory reset uitgevoerd
– Cache partitie opgeschoond via het “Got Stuck in Boot Loop After an Update” deel van deze post https://bit.ly/2H7yIBr
– Nogmaals factory reset gedaan
– Diverse malen door het configuratie proces gegaan omdat de telefoon alsnog een aantal keer het slot toonde tussendoor
– Hierna begon het eindelijk minder te worden met de slotjes
– Vervolgens begonnen met slechts een aantal apps te installeren
– Hierna is de A3 uit zichzelf (tot op heden) gestabiliseerd
– Vanmorgen leek alles nog altijd goed te gaan en meer apps geïnstalleerd en tot op heden lijkt alles nog altijd goed te werken
Ik hoop dat het zo blijft en hopelijk hebben jullie er wat aan. Een definitieve oplossing van Samsung zou uiteindelijk wel fijn zijn.
Steven says
Update – 🙁
Tot een klein uurtje geleden heeft mijn A3 het gewoon weer zonder problemen gedaan. Helaas is het slotje met de blauw/groen circel (en dus de bootloop) weer terug… #arrggg
Wim cretier says
Op het zakelijke Wifi netwerk zijn er de problemen zoals resetten en opnieuw opstarten, vinger herkenning werkt niet etc etc., Op andere wifi netwerken zijn die problemen er niet zoals thuis of op de sportclub. Op 4G gaat het prima!
MO says
Bij mij hetzelfde! Op zakelijk wifi netwerk valt de telefoon steeds uit ens tart weer op, Op thuis wifi en 4g werkt de telefoon normaal.
Marit says
Bij mij dezelfde problemen op zakelijk netwerk. Start steeds weer op. Batterij zeer snel leeg. Toestel wordt warm. Toetsenbord bij Whatsapp werkt niet goed.
Lindsy says
Ik heb dit zelfde probleem. Op wifi van werk alleen maar ellende en thuis geen problemen.
Ook loopt mijn batterij heel snel leeg. Normaal kon ik er makkelijk 2 dagen mee doen dus houdt hij het nog geen 24uur vol.
Marijkevk says
Bij mij ook. Gister een update gedaan. Daarna problemen gekregen na ongeveer 5 uur. Eerst werd de telefoon heel erg warm, werkelijk gloeiend. Daarna begon het herhaaldelijk spontaan afsluiten en steeds opnieuw opstarten. Ik kon heel kort bv een app sturen en daarna begon de telefoon weer met opstarten. Ik kon niet bellen…
Telefoon vannacht uitgezet en opgeladen. Leek vanmorgen goed te gaan. Even kort ermee gebeld. Daarna begonnen de problemen weer van steeds opnieuw spontaan opstarten…verschrikkelijk. De accu ging ook heel snel achteruit vooral de laatste 30 %.
Ineens op 8%
Dankzij de tip van Teven heb ik hem nu opgestart in de veilige modus. Hopelijk gaat het helpen..
In de veilige modus kun je veel apps dus niet gebruiken dus ook geen whats app merk ik …
Hoop dat er snel een oplossing komt.
Steven says
Hoi Marijke, ook in veilige modus bleef de A3 van mij gewoon de kuren houden, heb inmiddels al een factory reset geprobeerd maar dat levert ook niets op, ik wordt nu aangeraden om mijn A3 te laten flashen bij het Samsung Service Center…
Jan says
https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_a3_2017_users_reporting_reboots_and_bootloops_after_oreo_update-news-31359.php
Volgens de tekst van de melder bovenaan artikel werkt een factory reset ook niet.
Gelukkig heb ik hem nog niet geinstalleerd. Ik doe het nooit gelijk en kijk eerst of er problemen zijn.
Vroeger een keer update gedaan op een LG telefoon ( van 4.4 naar 5.1) en niks dan problemen.
Die waren overigens wel weg na het terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Ayoub says
Ik heb hetzelfde probleem, vooral na de laatste update wordt het apparaat opnieuw opgestart en loopt de batterij leeg.
Gerry says
Ik heb hetzelfde probleem. Na laatste update wordt toestel steeds opnieuw opgestart, wordt erg warm en batterij is binnen no time leeg. Factory reset helpt niet. Ga proberen hem op te starten in veilige modus en hopelijk zijn de problemen dan na 24 uur verdwenen.
Sjoerd says
Heb exact hetzelfde; steeds restarts (slot met blauwe cirkel); toetsenbord functioneert niet goed, programmatuur werkt niet goed, batterij belachelijk snel leeg.
Maar heb hier inderdaad alleen op het werk last van. Thuis niet….
Carola says
Is er al een oplossing hiervoor. Ik had nooit problemen met mijn telefoon maar nu kan ik er bijna niks meer mee.
Telefoon van nog geen jaar oud die je bijna net zo goed weg kan gooien.
Harm says
Ik heb hetzelfde probleem, maar het lijkt zich alleen voor te doen wanneer ik op het WIFI netwerk van mijn werk zit. Dus continu opnieuw opstarten en heel snel leeg. Ik ben benieuwd of Samsung hier een oplossing voor heeft zonder factory reset
Jakob says
Hetzelfde probleem met wifi en vastlopen; reeds in samenwerking met Samsung een reset gedaan, naar factory instellingen, maar dat hielp nog niet. Oplossing is er nog niet op dit moment
joris says
zelfde probleem met wifi en vastlopen hier. ook al factory reset gedaan zonder resultaat.
A says
Hier ook hetzelfde probleem met Wi-Fi van werk en school!
Jordin says
Mijn probleem is dat ik met mijn a3 2017 ook de update heb geinstaleerd en daarna krijg ik de melding bij onze wifi: internet misschien niet beschikbaar. Ik kan wel gewoon op internet en whatsapp en games met wifi maar als ik iets bij google play download/update blijf hij hangen bij: downloaden…… Hij gaat dan niet verder met echt downloaden. Hebben jullie dat probleem ook of weet je hoe het komt? En kan het ook aan een verouderde router liggen? Alvast bedankt.
Ali says
Oreo a320y yes …nat
Ali says
A320y new Zealand ؟؟؟؟؟؟؟؟date
Ali says
New Zealand a32y Oreo date?,,,,?
Ali says
Oreo a32oy new Zealand???
Gerrit says
Sinds de laatste update heeft mijn A3 ineens problemen. Internet start iedere keer automatisch op. Zonder dat ik maar iets aanraak op de telefoon. Ook heeft de terug knop vaak problemen. Werkt nu ook vaak niet meer.