Recent meldden zich meerdere gebruik(st)ers die na een update van de Galaxy A5 (2016) geen verbinding meer krijgen met hun Wi-Fi netwerk. Er treedt een verificatiefout op. De onderstaande oplossing blijkt in veel gevallen effectief. Update 5 december: inmiddels is de december update er voor de Galaxy A5 (2016). Deze bevat ook een aantal bugfixes. Laat ons hieronder weten of ook het Wi-Fi probleem opgelost wordt!
Ook onze redactionele Galaxy A5 (2016) bleek na de recente beveiligingsupdate van oktober last te hebben van de Wi-Fi verificatiefout. De Wi-Fi verbinding uit- en inschakelen helpt niet, en ook het vergeten van het netwerk biedt geen soelaas. Echter, de oplossing van bezoeker Theo blijkt op ons toestel effectief.
Galaxy A5 (2016) Wi-Fi verificatiefout oplossen
De volgende stappen kunnen helpen om de Wi-Fi verificatiefout te verhelpen, al bieden we natuurlijk geen garanties. Een definitieve fix komt vermoedelijk met een volgende firmwareupdate mee. Maar tot die tijd leiden deze stappen mogelijk tot een werkbare oplossing:
- Ga via Instellingen naar Verbindingen
- Tik daar bovenin op het woord Wi-Fi (niet op de schakelaar erachter)
- Kies nu Geavanceerd…
- … gevolgd door Wi-Fi ingeschakeld laten in slaapstand
- Selecteer Nooit (verhoogt gegevensgebruik)
- Herstart het toestel (al bleek dit bij ons niet eens nodig)
- Ga wederom naar hetzelfde menuutje Wi-Fi ingeschakeld laten in slaapstand
- En selecteer nu weer Altijd (verhoogt batterijverbruik)
Als het goed is, blijft een gemaakte Wi-Fi verbinding nu wel gewoon actief, en wordt niet meer verstoord door de verificatiefout. Op ons toestel is de fout daarna nog één keer opnieuw opgedoken: nadat we het toestel later opnieuw hadden opgestart. Echter, door Wi-Fi ingeschakeld laten in slaapstand wederom te wisselen tussen Nooit en Altijd verdween de bug – tot nu toe voorgoed.
Hebben de bovenstaande stappen ook op jouw Galaxy geholpen? Laat het ons hieronder weten! Of is het probleem er toch niet mee opgelost? Ook dat lezen we graag! Zoals gezegd: voor een fundamentele fix is het vermoedelijk wachten op de volgende (maandelijkse) update met nieuwe optimalisaties en bugreparaties.
Nina says
Dit heeft bij mij helaas niet geholpen. Hopelijk een alternatieve oplossing snel.
Laura says
Hier ook niet blijft hetzelfde
Aniel says
Ik heb voor mijn vrouw volgens de bovenste methode gedaan en nu ongeveer 2 uur gaat prima.groetjes
sam501 says
Ben naar wifi gegaan op mijn samsung galaxy s5,naast de wifi aan en uit knop heb je 3 puntjes staan daar op geklikt. Daar kan je dan aanvinken of je de WPS knop gaat indrukken dit gedaan en bij mij is’t opgelost
Schoenmaker says
Deze laatste oplossing van de WPS knop op het modem indrukken werkt. Heel hartelijk dank.
Jurgen van Bergen says
je google chrome browser erafhalen dat werkt als je dat er op hebt staan
Ro says
Hier blijft de bug ook voort bestaan. Erg irritant.
ingridennogwat says
Helaas, ook bij mij werkt het niet. Ook niet na deze stappenplan. Vreemd genoeg is dit allemaal ontstaan nar de laatste update die heeft plaats gevonden. Morgen ga ik eens kijken hoe dat op mijn werk is.
Kathleen says
Inderdaad, bij mij ook na de laatste update.
Heb jij al een oplossing gevonden?
Ro says
Iemand nog een suggestie om het probleem tijdelijk op te lossen. Mijn partner heeft door Dit gedoe haar bundel onbedoeld leeg getrokken.
Esther says
Een aantal keer geprobeerd maar het probleem blijft. Ontzettend irritant, normaal contact via Wifi is niet mogelijk.
Ro says
Ik hoop dat Samsung nu snel met een oplossing komt. Een extra snelle update. Dit is echt knudde.
Jelly Groeneveld says
ik heb er een paar dagen geen last meer van gehad en nu begint de ellende weer.
Madelon says
Ik heb de netwerkinstellingen gereset via Instellingen/info telefoon/resetten/netwerkinstellingen resetten. Opnieuw opgestart en nu doet ie t weer op Wi-Fi
Eric Bruurs says
@Madelon, Dank voor jouw tip/advies. Deze heb ik zodanig uitgevoerd, en vooralsnog lijkt deze wel te werken ?
Hinke says
Een prima tip Madelon. Het werkt weer. Bedankt.
Gijs says
Goed idee -not- hierdoor dus alle wifi passworden kwijt :-S
En het probleem is nog steeds aanwezig.
Lique says
Hier heeft het resetten ook niet geholpen . Ga nu over mijn bundel heen … heel vervelend
Lilian says
Ook geen effect na de bovenstaande stappen doorlopen te hebben. Waardeloos. Samsung een bericht gestuurd maar zij reageren geen eens. Probleem ook ontstaan na de laatste update. Hopelijk komen ze heel snel met een nieuwe update waarmee het probleem ook verholpen wordt.
Nora Jager says
Probleem is bij mij ook niet opgelost. Wie gaat al die extra data via de bundel dan betalen?
S. Duin says
Ook ik heb hetzelfde probleem na de update grrr heel vervelend. Inderdaad een snelle oplossing van samsung lijkt me terecht.
Sanne says
Ook hier hetzelfde probleem na de update. Bovenstaande stappen uitgevoerd maar helaas niks geholpen.
Sabina says
Helaas ook bij mij geen enkele stap die werkt. Mijn Samsung blijft steeds naar 4G terug schakelen wegens verificatiefout.
Martin says
Ik heb het probleem van de verificatiefout ook gehad vanaf begin oktober. Sinds vandaag ingelogd op de experia box en de 5.0 ghz wifi uit gezet, dus alleen de 2.4 nog. Daarna geen verificatiefouten meer op mijn samsu.g a5 2016
Saskia Damen says
Bij mij helpt ook niets, Samsung gebeld, zeggen dat ze geen klachten krijgen over update en dat ik nu moet proberen om hem terug te zetten naar fabrieksinstellingen, niet echt zin in dus als iemand tip heeft ?!
JG says
Ik heb ookal contact gehad met Samsung. Het is wel bekend bij hun alleen ze erkennen het niet.
Madelon says
Netwerkinstellingen resetten. Opnieuw opstarten en Wi-Fi instellingen opnieuw invoeren (wachtwoord).
Mathilda says
Dit lijkt vooralsnog te werken! Dank voor deze tip.
Susan says
Ik heb dit geprobeerd op mijn S6, die ook dit probleem had en dit lijkt voor nu te werken, hopelijk komt het probleem niet terug.
Jorrit says
DEZE TIP WERKT !!!!! Ik had hier op de s6 edge ook last van. Inmiddels al een dikke maand verder en geen problemen meer gehad. Reset de netwerkinstellingen
Angèlique Kanters says
Ook dit werkt voor geen kant
Mathilda says
Helaas hier ook geen succes. Kortdurend verbinding met de wifi en weg is het weer. Dit is echt niet leuk. Hopelijk komt er snel een update die dit verhelpt
Marion says
Uitermate irritant. Ook hier hetzelfde probleem. Dacht eerst nog dat het aan de interactie met de nieuwe verwarmingsketel met thermostaat lag. Maar niet dus. Zeer storend. Ik wordt bijna gelijk weer van de wifi afgegooid. Ik hoop dat er heel snel een nieuwe update komt.
Marion says
PS het bovengenoemde trucje helpt niet.
Anoeska says
Helaas ook hier geen resultaat! Word er gek van?
Petra says
Ik hier problemen dat hij steeds van wifi gegooid word. Het is gebeurt na de laatste update. Echt balen hoop dat het snel verholpen word.
Hanneke van der Zwan says
Niets helpt. Heeft iemand nog een andere oplossing. Nu alles geprobeerd.
Remco says
Hier zelfde probleem. Bovenstaande oplossingen hielpen niet. Uiteindelijk succes met hier als 4 genoemde oplossing: http://updato.com/how-to/fix-android-wi-fi-authentication-problem
Stefan says
Weet iemand of er nog een nieuwe update komt? Want het speelt sibds de laatste update
Remco says
Oplossing was helaas van korte duur. Probleem treedt opnieuw op. Heel vervelend, benieuwd naar de update.
Tjaart says
truc is geen oplossing. probleem blijft aanwezig.
Tjaart says
https://youtu.be/9scVksuPCKA
Bijgaand filmpje was voor mijn A5 2016 de oplossing. succes!
Maria says
Ik heb de oplossing!
1. Ga naar de instellingen en ga naar verbindingen.
2. Klik op de Wi-Fi en ga naar geavanceerd.
3. Klik op de 2e van boven: netwerken beheren.
4.Verwijder alle WiFi’s die daar staan
5. Zet de WiFi uit en daarna weer aan, nu gaat hij opnieuw zoeken naar de
Wi-Fi en vul de code ook opnieuw in.
Als het goed is doet hij het nu weer prima!
Mirella says
Bij mij werkt het na alle oplossingen tijdelijk. Dan gooit hij steeds wifi er weer uit. Ook bleutooth werkt niet meer na de update. Geen verbinding in de auto en met mijn jbl speaker. Herkent ze niet.
Gerda says
Na alle tips lijkt het eventjes opgelost maar al gauw valt de WiFi er wéér uit. Heeft iemand enig idee wanneer er een update komt? Die dan wel over mijn data gedownload moet worden, je snapt waarom….
Mart says
Helpt maar eventjes, Maria
Jomanda buurkes says
Ik heb Samsung gebeld en hun willen zoveel mogelijk hiervan een melding binnen krijgen. Ze zijn ermee bezig , want ik was niet de eerste die gebeld had over dit probleem. Dus ik zou toch maar even bellen naar hun.
Lot says
Bij mij zeggen ze gelijk dat ik mijn telefoon moet opsturen voor reparatie e.d. Super irritant.
Eric Trip says
Heb hetzelfde probleem, echter wanneer de ontvangst géén 100% is valt de verbinding niet weg!!!
Letizia says
Tot nu toe helpt het bij mij wel.. ben wel blij dat ik niet de enige ben! Wou mijn telefoon al gaan laten nakijken 🙂
Harry says
2x Samsung S6 in huis beide regelmatig verificatie error sinds laatste update, meerdere Apple’s op laatste IOS zonder problemen. Eenmaal contact blijft het werken, als ik het huis verlaat en bij terugkomst verwacht dat de telefoon opnieuw connect aan wifi gaat het vaak fout. Experimenteren met bovenstaande fixes levert veelal kortstondige verbetering. Ik heb daarom tijdelijk extra SSID op mijn AP aangemaakt om te onderzoeken of ik met een andere (mindere) beveiliging beter resultaat boek. WEP geen problemen maar eigenlijk geen optie ivm security. WPA is nu ook al 14 uur stabiel, het wifi netwerk verlaten en terugkomen werkt weer als vanouds. Voor de time being zou dit een optie kunnen zijn. To be continued.
Harry says
Wat ik niet vermeld heb is dat de originele configuratie WPA2 is.
Stephan says
Ik heb ook al drie weken dat gezeur met ‘verificatiefout’. Het gaat beter in de ochtend en avond, als er weinig gebruik wordt gemaakt van WiFi denk ik. Ik moet ook steeds verbinding verbreken en aanmelden en dan doet ie het weer voor even. Ik word er echt gek van! Ik zat al te denken aan een nieuwe telefoon. Ik wacht de update af, maar vind Samsung wel traag ik het komen van een oplossing.
Marleen says
bovenstaande werkt niet bij mijn toestel.
Ik heb op mijn werk en andere plekken wel wifi, dus ik dacht dat het aan mijn provider zou liggen, maar op 2 laptops en 3 andere telefoons werkt het wel.
Sinds 2 november heb ik een nieuwe provider en sinds dien speelt het. Wellicht viel dit bijna samen met de update van Samsung.
Ik hoop dat er snel een update komt welke dit probleem oplost, want buiten de frustratie kost het ook veel batterij en geld.
Lot says
Van alles geprobeerd door contact met Samsung maar niks helpt.
Ik heb een Samsung A5 2017.
Het begint onderhand erg vervelend te worden..
Henriette says
Ik heb een Samsung A5 2016 maar bij mij vliegt de Wi-Fi er ook elke keer uit, wordt er helemaal dol van. Alles al geprobeerd, router Ziggo, slaapstand altijd/ nooit, maar niet helpt!!!
Marianne says
Bij mij met mijn s6 werkt deze truc niet, bij mijn man met de s6 edge wel. Vandaag had ik het niet door een heb ik de helft van mijn bundel er doorheen gejaagd. Flink balen!
Martijn says
Hier werk de in het artikel uitgelegde fix helaas ook niet. Heb net een maand een Samsung Galaxy A5 (2017) en dit probleem kwam inderdaad vandaag direct na de update. Samsung maakt hiermee een erg slechte beurt, verwacht je niet van zo’n groot bedrijf. Ik was net vanaf een iPhone overgestapt. Verwacht snel een fix zodat m’n partner ook te overtuigen is z’n 2 jaar oude iPhone voor een Samsung in te ruilen. Een maand thuis geen Wifi op je mobiel helpt niet.
Andere fixes die minder technisch zijn dan een extra SSID aanmaken zijn trouwens erg welkom.
Martijn says
Een aanvulling op m’n vorige bericht. Een reset van de modem heeft wel geholpen.
Nancy says
Helaas werkt de bovenstaande tip maar voor kort..Thuis valt de wifi telkens uit en moet je de wifi op de telefoon even aan en uitzetten..werkt nog geen minuut, erg frusterend en hoop extra kosten als je niet op let..balen!
Marianne says
Ik heb gemerkt dat als ik de data uitzet dus echt alleen via wifi de bovenstaande truc wel werkt. Nu nog onthouden dat ik het weer aanzet als ik wegga….
Mardy says
Bij mij werkt het helaas maar even…
Janny Veth says
Bij mij heeft het niet geholpen.
Knap waardeloos.
Dagmar says
Ja! Bij mij heeft deze truc geholpen. Eindelijk weer wifi! Dank
Willy says
Wanneer komt de nieuwe update ???!!!!????
karin says
bij mij werkt het ook niet. en al een poos zonder wifi..
wat een ellende.
hoop dat er snel weer een update komt.
Tom says
Bij mij zelfde probleem na de update van de firmware op mijn Galaxy s6.
Na reset van mijn netwerkinstellingen heeft het even terug gewerkt maar nu niet meer. Het is voor mij duidelijk dat er een bug in deze firmware zit. Hopelijk wordt dit snel opgelost.