Nu wereldwijd: Samsung legt verkopen Galaxy Note 7 stil – update: permanent

Samsung heeft wereldwijd de verkopen – en omruilprogramma’s – van de Galaxy Note 7 opnieuw stilgelegd, in afwachting van de uitkomst van lopend onderzoek. Update: inmiddels weet de Wall Street Journal dat dit het einde van de Note 7 betekent. Meer hieronder.

galaxy-note-7-hands-on-4-wm

Afgelopen zondag schreven wij dat het vreemd was dat Samsung nog geen stappen had genomen naar aanleiding van aanhoudende problemen met de Galaxy Note 7. Onze informatie dat Samsung het toestel níet in Nederland zou uitleveren bleek gisteren correct, en inmiddels hebben de Zuid-Koreanen dan toch – opnieuw – een wereldwijde verkoopstop afgekondigd. Ook nog lopende inruilprogramma’s zijn stilgelegd.

Hiermee komt een einde aan de onduidelijke situatie die de afgelopen dagen was ontstaan, nadat een aantal ‘veilige’ Galaxy Note 7’s – toestellen waarvan de accu juist in orde zou moeten zijn – alsnog in vlammen opgingen. Samsung zelf zegt op dit moment druk bezig te zijn de zaak te onderzoeken. Zolang wordt gebruik(st)ers van het toestel aangeraden deze uit te schakelen en niet meer te gebruiken.

Uiteraard zal er uiteindelijk veel afhangen van de uitkomst van het onderzoek naar de oorzaak van de onveiligheid van de nieuwe Note 7 exemplaren. De vraag is echter in hoeverre Samsung de reputatie van het toestel – en de Note serie – nog kan redden, en of ze überhaupt nog een poging zou moeten doen in die richting. Mogelijk is het straks uitbrengen van een ‘Galaxy S8 met S Pen’ een beter alternatief.

Update: volgens de Wall Street Journal gaat het niet meer om een tijdelijke productie- en verkoopstop, maar zal Samsung de Galaxy Note 7 permanent cancellen. Bij de Zuid-Koreaanse toezichthouder bood het concern de volgende toelichting:

Taking our customer’s safety as our highest priority, we have decided to halt sales and production of the Galaxy Note 7

Hoe lullig ook, dit is vermoedelijk de enige juist stap om verdere beschadiging van meer toestellen en hun gebruik(st)ers, én van de reputatie te voorkomen. Iedereen die nog op zijn of haar toestel zit te wachten krijgt uiteraard geld terug – wel krijg je de beloofde 128 GB microSD kaart! – en ook reeds uitgeleverde exemplaren kunnen geretourneerd worden, aldus onze logische verwachting.

Of dit ook het einde van de Note serie betekent is nog niet bekend, maar voor nu moeten we in ieder geval wachten op de Galaxy S8 om weer een echt high end toestel van de hand van de Zuid-Koreanen te zien. Deze zal over een maand of vier zijn opwachting maken.

Reacties

    • RHe zegt

      Een Rolls Royce kan ook een lekke band krijgen hoor.
      Ik wachtte ook tevergeefs op de Note 7.
      Helaas voor nu, maar mijn 7 Edge doet nog prima.
      Moet Samsung voor 1 pechgeval meteen het onderspit delven?
      Beetje bekrompen denken is dat.

  1. Süleyman zegt

    Jou s7 edge doet het nog prima? S7 edge heeft dezelfde cpu en de gpu als de note 7, ik snap het logica niet. S7 edge is zelfs de betere toestel met zn batterij capaciteit.

    • ben zegt

      Note7 ietsje groter scherm ergo meer batt verbruik, meer functies, s-pen, wat mooier design (kwestie van smaak). Wat beter is voor jou is dat niet per se voor een ander

    • RHe zegt

      Net als iemand anders hier al zegt, de keuze kan verschillen, de redenen ook.
      Groter scherm en S pen zijn voor mij handig.
      De 7 Edge zou naar mijn zoontje gaan. die baalt nu natuurlijk.
      Dus ik ga me bezinnen op een ander toestel, misschien nóg een 7 edge? wachten op de 8 edge? of wellicht de Note 8?? weet het nog niet.
      1 ding is zeker; ik lust geen “appel”.
      Vroeger heb ik alle Nokia communicator’s gehad. Als die waren meegegaan in de reis der tijd, was ik nog steeds bij Nokia geweest waarschijnlijk.
      Doordat Nokia daarmee stopte ben ik naar de Note 2 gegaan, en die doet het nog steeds!
      Wij hebben 4 tablets, een s6 edge, een 4, een 4-mini, en een 7Edge, uiteraard alles van Samsung. ( oh ja, en die Note 2 nog!)
      Weinig kans dat ik door het note7 debakel zal afhaken bij Samsung 🙂

  2. San zegt

    Ik ben ook erg teleurgesteld maar om daarmee Samsung volledig af te schieten gaat mij veel te ver.
    In de huidige tijd met moordende concurrentie kunnen bedrijven fouten maken. Samsung is verder altijd erg betrouwbaar.

  3. Frances zegt

    Wat ontzettend jammer. Zit er al zo lang op te wachten. Wat moet ik nu kiezen? Mijn 2 jaar oude Note 4 zou naar mijn zoon gaan, want zijn tel is stuk en de keus voor de Note 7 was voor mij zo’n vanzelfsprekende keus. Dilemma!

  4. Eric zegt

    Ik heb nog niets gehoord van Samsung (pre-order) over het compleet stoppen van de Note 7. Het enige wat ik zie op hun website is dat het tijdelijk gestopt is, wat naar mijn mening ook de juiste vertaling is van “halt”. Verder zie ik dat veel websites de uitspraak van Wall Street als waarheid overnemen, zonder dit bij Samsung te verifiëren. Vragen wat men bedoeld met “halt”.
    Het totaal stoppen van de Note 7 en verder gaan met de volgende heeft naar mijn mening totaal geen zin. Als niet bekend is wat nu de oorzaak is, kan het probleem gewoon mee verhuizen naar de volgende smartphone. Het is wel frappant dat net dat Samsung USB-C introduceert dat het probleem opeens optreed. Er is een nieuwe adapter voor ontwikkeld (hoop ik) en nieuwe interne circuits. Als de adapter stroompieken vanuit het netstroom doorgeeft naar de batterij, dan zou ik mij kunnen voorstellen dat dat het probleem is, wat misschien ook kan verklaren waarom een aantal in de brand vliegen en niet alle. Verder heeft de Note 7 een glazen achterkant. Een stresstest met een Note 7 en S7 gaf aan dat de achterkant van de S7 gloeiend heet werd en de Note 7 niet, wat kan betekenen dat de S7 beter zijn warmte kwijt kan en de Note 7 niet. Wat misschien ook wel eens kan meehelpen. Zolang niet bekend is wat de echte oorzaak is, is volgens mij de kans groot dat iedere volgende Samsung smartphone (met USB-C) ook in vlammen kan opgaan en heeft dit niets te maken met de Note 7. Ik zou als eerste de USB-C implementatie onder de loep nemen. Het lijkt mij in ieder geval een moeilijk probleem voor Samsung om de oorzaak te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *