Her en der melden gebruik(st)ers last te hebben van een opstandige spellingscorrectie op hun Galaxy S6 of Galaxy S7, of modelvarianten. Oorzaak: onduidelijk. Oplossing: provisorisch, zie hieronder.
Gebruik(st)ers elders ter wereld én in eigen land melden dat de toetsenbord app van hun Galaxy S6 of S7 vreemd gedrag vertoont. Om precies te zijn is het de automatische spellingscorrectie die vooral in de email app de weg kwijt lijkt te raken.
Er zou sprake zijn van correct getypte woorden die worden veranderd in onzin, en van getallen die in leestekens worden omgezet. Een erg curieuze maar lastige bug, dus, voor iedereen die hier last van heeft. Op onze eigen redactionele toestellen is het ons vooralsnog niet gelukt de bug te reproduceren.
Het is op dit moment niet duidelijk of het een probleem is met het keyboard of de email app zelf. Mogelijk zorgt een achter de schermen uitrollende update op Samsung's eigen servers voor problemen, maar de willekeur van het probleem maakt het lastig een duidelijke diagnose te stellen.
Wie last heeft van het probleem kan (tijdelijk) overschakelen op een andere keyboard app in de Play Store. Google's Keyboard is een goed alternatief (voor nop, HIER). Ga na installatie via Instellingen naar het menu Taal en invoer. Tik daar op Standaard toetsenbord, gevolgd door Invoermethoden instellen.
Vervolgens schakel je het net geïnstalleerde toetsenbord in met de ‘schakelaar'. Als je nu in het Taal en invoer menu opnieuw op Standaard toetsenbord tikt, kun je nu ook het (in ons geval) Google-toetsenbord selecteren, en gebruiken.
In hoeverre het hier gaat om een bug die middels een aparte update moet worden opgelost, of ergens aan de kant van Samsung's servers is onbeken. Laten we hopen dat het probleem in ieder geval snel opgelost wordt.
Heb jij ook last van dit opvallende probleem? Zoja, heb jij een oplossing gevonden? Laat het ons hieronder weten!
Marcel says
Gebruik het Google toetsenbord al langer, naar tevredenheid overigens.
Op de één of andere manier kan ik niet zo goed wennen aan het standaard toetsenbord, omdat het net niet lekker werkt. Ook met voorspellende tekst of woorden, gaat het net niet lekker allemaal.
Maar goed, wel beroerd voor diegene die wel stock-toetsenbord gebruiken en er last van hebben!
Laten we hopen dat Samsung het snel onder controle heeft en een update pushed! (met name voor Unbranded S7 Edge gebruikers meteen de Oktober update ook meesturen AUB) 😀
Louis says
Dit probleem teistert mijn S6 EN Galaxy tab2 ook. Bijvoorbeeld bij het intoetsen van foto’s (wordt foto”) en bij Opl.7 (wordt Opl..). Ook geen automatische hoofdletters na een punt. Na het lezen van bovenstaand artikel heb ik op m’n S6 het Google toetsenbord geïnstalleerd en dit lost het probleem voor nu op.
Willem says
Ja, ik heb er ook last van. Leestekens die veranderen, cijfers die niet willen worden ingetikt en bij het auto-aanvullen dat de eerste letter van een woord er twee keer komt te staan. Ben zelf al overgestapt op een ander toetsenbord, maar evengoed dank voor het signaleren. Dan ligt het niet aan mij.
Mark says
Ik had er ook opeens last van. Nu nav dit artikel naar het Google toetsenbord geswitcht. Werkt prima en makkelijk in te richten. Dank!
Marc says
Ik heb er ook last van. Tijdstippen zoals 12.00 uur e.d. zijn niet in te voeren. Heb alle instellingen qua toetsenbord al eens uitgeschakeld en weer in maar het issue blijft bestaan in de mail app. De andere apps waar je tekst in kan voeren hebben er geen last van. Gmail app en WhatsApp gaan probleemloos.
Marc says
1. Under settings, choose “Applications”
2. Tap “Application Manager”
3. Tap “More” and “Show system apps”
4. Find and select “Android System Webview”
5. Tap “More”
6. Uninstall Updates
7. Agree to uninstall the app updates
8. Problem gone!
Ingrid says
Dank je Marc, gelukt. Was een erg vervelend probleem. Ik heb eerder de sumsunghulplijn gebeld. Ook zij kennen dit probleem, maar hebben geen andere oplossing dan alles opnieuw installeren. Jouw aanpak is heel veel simpeler.
Rabiya says
Marc, hartelijk dank! Het probleem is ontstaan na de update. Dst wetende wil ik de update ongedaan maken maar wist niet hoe. Wat ben ik blij met jou hulp! Nogmaals dank!
Shelley says
Marc,
Dank, zoek al dagen naar een oplossing. Zelf Samsung kon mij hier geen antwoord op geven. Mijn toetsenbord en het geheugen er van doen het al dagen niet. Slaat niks op. Hopelijk is het nu verholpen.
Renske says
Sinds een poosje doet mijn autocorrectie vreemd, niet alleen in de email app maar ook op Whatsapp. Woorden midden in de zin krijgen opeens een hoofdletter, bestaande woorden worden vervangen door niet bestaande woorden of woorden die ik niet bedoel, woorden met typefouten daarentegen worden niet aangepast. Heel frustrerend! Hoop dat hier snel een oplossing voor komt.