Curieuze bug plaagt Samsung toetsenbord op Galaxy S6 en Galaxy S7 modellen

Her en der melden gebruik(st)ers last te hebben van een opstandige spellingscorrectie op hun Galaxy S6 of Galaxy S7, of modelvarianten. Oorzaak: onduidelijk. Oplossing: provisorisch, zie hieronder.

galaxy-s6-s7-keyboard-email-appvreemde-woorde-getallen-leestekens-bug-autocorrect-probleem

Gebruik(st)ers elders ter wereld én in eigen land melden dat de toetsenbord app van hun Galaxy S6 of S7 vreemd gedrag vertoont. Om precies te zijn is het de automatische spellingscorrectie die vooral in de email app de weg kwijt lijkt te raken.

Er zou sprake zijn van correct getypte woorden die worden veranderd in onzin, en van getallen die in leestekens worden omgezet. Een erg curieuze maar lastige bug, dus, voor iedereen die hier last van heeft. Op onze eigen redactionele toestellen is het ons vooralsnog niet gelukt de bug te reproduceren.

Het is op dit moment niet duidelijk of het een probleem is met het keyboard of de email app zelf. Mogelijk zorgt een achter de schermen uitrollende update op Samsung’s eigen servers voor problemen, maar de willekeur van het probleem maakt het lastig een duidelijke diagnose te stellen.

Wie last heeft van het probleem kan (tijdelijk) overschakelen op een andere keyboard app in de Play Store. Google’s Keyboard is een goed alternatief (voor nop, HIER). Ga na installatie via Instellingen naar het menu Taal en invoer. Tik daar op Standaard toetsenbord, gevolgd door Invoermethoden instellen.

galaxy-s6-s7-ander-toetsenbord-keyboard-instellen

Vervolgens schakel je het net geïnstalleerde toetsenbord in met de ‘schakelaar’. Als je nu in het Taal en invoer menu opnieuw op Standaard toetsenbord tikt, kun je nu ook het (in ons geval) Google-toetsenbord selecteren, en gebruiken.

galaxy-s6-s7-ander-toetsenbord-keyboard-instellen-2

In hoeverre het hier gaat om een bug die middels een aparte update moet worden opgelost, of ergens aan de kant van Samsung’s servers is onbeken. Laten we hopen dat het probleem in ieder geval snel opgelost wordt.

Heb jij ook last van dit opvallende probleem? Zoja, heb jij een oplossing gevonden? Laat het ons hieronder weten!

Beste Galaxy S7 aanbiedingen per provider:

Galaxy S7

S7 Edge

Reacties

  1. Marcel zegt

    Gebruik het Google toetsenbord al langer, naar tevredenheid overigens.
    Op de één of andere manier kan ik niet zo goed wennen aan het standaard toetsenbord, omdat het net niet lekker werkt. Ook met voorspellende tekst of woorden, gaat het net niet lekker allemaal.

    Maar goed, wel beroerd voor diegene die wel stock-toetsenbord gebruiken en er last van hebben!
    Laten we hopen dat Samsung het snel onder controle heeft en een update pushed! (met name voor Unbranded S7 Edge gebruikers meteen de Oktober update ook meesturen AUB) 😀

  2. Louis zegt

    Dit probleem teistert mijn S6 EN Galaxy tab2 ook. Bijvoorbeeld bij het intoetsen van foto’s (wordt foto”) en bij Opl.7 (wordt Opl..). Ook geen automatische hoofdletters na een punt. Na het lezen van bovenstaand artikel heb ik op m’n S6 het Google toetsenbord geïnstalleerd en dit lost het probleem voor nu op.

  3. Willem zegt

    Ja, ik heb er ook last van. Leestekens die veranderen, cijfers die niet willen worden ingetikt en bij het auto-aanvullen dat de eerste letter van een woord er twee keer komt te staan. Ben zelf al overgestapt op een ander toetsenbord, maar evengoed dank voor het signaleren. Dan ligt het niet aan mij.

  4. Mark zegt

    Ik had er ook opeens last van. Nu nav dit artikel naar het Google toetsenbord geswitcht. Werkt prima en makkelijk in te richten. Dank!

  5. Marc zegt

    Ik heb er ook last van. Tijdstippen zoals 12.00 uur e.d. zijn niet in te voeren. Heb alle instellingen qua toetsenbord al eens uitgeschakeld en weer in maar het issue blijft bestaan in de mail app. De andere apps waar je tekst in kan voeren hebben er geen last van. Gmail app en WhatsApp gaan probleemloos.

  6. Marc zegt

    1. Under settings, choose “Applications”
    2. Tap “Application Manager”
    3. Tap “More” and “Show system apps”
    4. Find and select “Android System Webview”
    5. Tap “More”
    6. Uninstall Updates
    7. Agree to uninstall the app updates
    8. Problem gone!

    • Ingrid zegt

      Dank je Marc, gelukt. Was een erg vervelend probleem. Ik heb eerder de sumsunghulplijn gebeld. Ook zij kennen dit probleem, maar hebben geen andere oplossing dan alles opnieuw installeren. Jouw aanpak is heel veel simpeler.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *