Veel (hobby)muzikanten spelen graag met smartphones en tablets – tenminste, met apps als Caustic, FL Studio Mobile, of een van de vele andere virtuele synthesizer- of studiopakketten die het mobiele universum rijk is. Echter, het Android deel van dit universum had tot nu toe maken met één groot probleem: een te hoge latency. Dit is de vertraging tussen het moment van input – bijvoorbeeld een toets aanraken – en output – het afspelen van het geluid wat daarbij hoort. Samsung is druk bezig dit langslepende probleem eigenhandig op te lossen door het gebruik van nieuwe, betere driversoftware.
In feite heeft Samsung de nieuwe audio drivers al toegepast in de Galaxy Note 4 en de Galaxy Note Edge. Maar nu blijkt dat de Android 5.0 Lollipop update dezelfde, sterk verbeterde drivers ook naar de Galaxy S5 heeft gebracht.
En inderdaad: een kleine test hier met verschillende Galaxy apparaten – een Galaxy S5 met Lollipop, een Note 4 met Android 4.4.4, een Note 3 met Android 4.4.2 en een Galaxy Tab S met Android 4.4.2 – laat grote verschillen zien/horen. Waar het met de Note 3 en de Tab S niet eenvoudig is real time een ritme te spelen op de Beatbox van Caustic, gaat dit op de Galaxy S5 en Note 4 wel. Uiteraard waren alle apparaten ingesteld op de laagst mogelijke latency.
Dit is een significante stap voor de musicerende gadget gebruik(st)er, die dankzij Samsung's bemoeienissen een stuk intuïtiever muziek kan maken op een Galaxy smartphone of tablet. De verwachting is dat de nieuwe drivers ook naar andere Galaxys komen met toekomstige Lollipop updates.
Google zelf belooft al lange tijd beterschap op dit vlak, maar de drivers in Android 5.0 – dus niet die van Samsung – laten helaas nog geen echte stappen vooruit zien danwel horen.
Geef een reactie