Samsung en vormgeving: samen vormen deze twee woorden één van de meest besproken thema's die met enige regelmaat de kop op steekt. Want hoewel de Zuid-Koreanen technisch gezien al jaren ontzettend goede toestellen maken – met erg goede camera's, fantastische schermen, en een prima accuduur – blonken ze op designvlak nooit uit. Een voormalig Samsung medewerker doet een boekje open over de oorzaken hiervan.
Kevin Lee was ooit Samsung's head of product strategy and user experience, en maakte jarenlang het proces van tekentafel naar winkel van dichtbij mee. Hij wijst vooral op de flinke culturele mismatch tussen het Zuid-Koreaanse Samsung en de vaak Westerse ontwerpers
Samsung is natuurlijk bij uitstek een stukje Koreaanse cultuur, en de manier waarop het bedrijf functioneert is hier een reflectie van. Een strikte hiërarchie en op consensus gebaseerde groepsprocessen bepalen de manier waarop een nieuw product tot stand komt. Simpel gezegd: tegen de tijd dat een nieuwe telefoon door alle managementlagen is goedgekeurd zijn de – spreekwoordelijk – scherpe randjes er wel vanaf. Het resultaat: een uiterst rationeel, maar vaak nogal zoutloos design.
Toch is dat maar één kant van het verhaal. In de loop van de jaren heeft Samsung namelijk ook talloze Westerse designers ingehuurd, die vaak aan – zoals Lee het noemt – een Steve Jobs syndroom lijden. Hun ideeën bleken vaak teveel los te staan van Samsung's (productie)technische mogelijkheden. Echter, in plaats van het aanpassen van ideeën, zetten zij hun hakken in het zand – een houding die vanuit Koreaans perspectief maar lastig te begrijpen valt. En omgekeerd is het voor Westerse ontwerpers maar lastig te begrijpen hoe dingen gedaan worden binnen een – laten we zeggen – meer collectivistische cultuur.
Plat gezegd komt het erop neer dat Samsung teveel vast zit in haar eigen – bij een collectivistische, industriële grootmacht passende – denkwijzen, en Westerse ontwerpers teveel vasthouden aan hun – in het Westen wél, maar in Zuid-Korea niet effectieve – werk- en communicatiepatronen.
Toch lijkt er inmiddels wel enigszins beweging te komen in deze culturele patstelling. Toestellen als de Galaxy Alpha en Galaxy Note 4, en recenter de nieuwe A serie, tonen aan dat zelfs Samsung in staat is verder te kijken dan haar neus lang is. De toestellen worden zelf geprezen voor hun design. En de verwachting is dat de aankomende Galaxy S6 nog een stapje verder gaat. Maar helemaal Westers zal Samsung nooit worden. Tenslotte is het bedrijf ook geworden wat het nu is – een veelzijdige, succesvolle gigant – op haar eigen typische wijze.
Kevin Lee's uitgebreide verhaal, waarin ook anderen aan het woord komen, vind je HIER.
Geef een reactie