Virtual reality is inmiddels eigenlijk alweer oud. Maar de sprong naar de markt voor zeg maar de doorsnee consumenten kwam nooit – voornamelijk omdat de benodigde techniek duur is. Samen met Oculus doet Samsung nu een poging met de Gear VR.
Net als Oculus' Rift headset probeert de Gear VR de kosten te drukken door het ‘brilgedeelte' te scheiden van de overige hardware. Bij de Rift is het een PC die het zware werk voor zijn rekening neemt, en voor de Gear VR is het de Galaxy Note 4 die de benodigde rekenkracht levert. Het toestel wordt voorin de Gear VR geklikt, waarna twee lensen ervoor zorgen dat je ogen hun eigen deel van het beeldscherm kunnen zien.
Het voordeel van deze benadering, ten opzichte van bijvoorbeeld de Rift, is het gebrek aan kabels, wat je als gebruiker een grotere bewegingsvrijheid geeft. Ook beschikt de Gear VR over haar eigen sensors, omdat de in een smartphone ingebakken sensors (nog) niet nauwkeurig en snel genoeg zijn.
Omdat je je Galaxy Note 4 ín de Gear VR, kun je ‘m tijdens het gebruik niet rechtstreeks zelf bedienen. Daarom beschikt de headset over een aantal eigen bedieningselementen, zoals een touchpad, volumetoetsen en een terugtoets.
Samsung zelf geeft als voorbeeld van mogelijke toepassingen het spelen van 3D games en het virtueel bijwonen van allerhande evenementen. En hoewel dit inderdaad de logische toepassingen zijn, zal het uiteraard nog even duren voor het aanbod aan games en andere toepassingen significant groot is. Bij de lancering worden geschikte apps en content beschikbaar gesteld door onder andere Marvel, Dreamworks, Cirque du Soleil, en IMAX. Op gamegebied is er Pacific Rim Jaeger Pilot, en een spel met de werktitel Protocol Zero.
De Gear VR zal later dit jaar in de winkels belanden voor een prijs rond de 200-250 euro – niet duur voor een VR headset, maar dat is natuurlijk exclusief Galaxy Note 4.
Geef een reactie