Een aantal van de grootste Amerikaanse providers hebben openlijk laten weten dat ze tegen een specifieke beveiliginsmaatregel zijn die Samsung in haar populaire smartphones wil inbouwen. Het gaat hier om een zogenaamde ‘killswitch‘, een methode om gestolen smartphones van afstand onbruikbaar te maken met als enige oplossing het invoeren van de gegevens van de originele eigenaar.
De killswitch kan worden gezien als de Android equivalent van Apple's Activation Lock die we in de nieuwe iOS 7 zagen verschijnen. Hiermee kunnen slachtoffers van diefstal op afstand hun iPhone / iPad uitschakelen, alle gegevens wissen en definitief blokkeren totdat deze weer terug is in de handen van de eigenaar en deze de originele activatie gegevens weer in kan voeren.
Verschillende Amerikaanse software/hardware ontwikkelaars hebben samen met Samsung rond de tafel gezeten en gesproken over betere beveiligingsmaatregelen voor toekomstige smartphones. Het aantal diefstallen en ‘illegaal' verkochte toestellen is momenteel veel te hoog volgens Samsung. Een artikel in de New York Times liet echter een ander (zeer interessant) perspectief van het verhaal zien.
Veel Amerikaanse providers zien flink op tegen de ambitieuze plannen van Samsung en haar partners. De grote providers verzorgen naast de normale telefonie-diensten ook vaak verzekeringen voor gestolen smartphones. Je voelt het al aankomen, door de killswitch en Activation Lock zijn de providers bang grote hoeveelheden geld – in de vorm van telefoon verzekeringen – mis te lopen. George Gascón, een woordvoerder van een partner van Samsung, weet te vertellen dat vrijwel alle smartphone fabrikanten het eens zijn over het feit dat het diefstal probleem goed aan te pakken is met technologie. Maar de providers lijken hier nu een stokje voor te willen steken.
Wat denk jij ervan? Hebben de grote jongens (providers) het recht om Samsung en andere fabrikanten ervan te weerhouden betere beveiliging in hun toestellen te bouwen? Is geld belangrijker dan de privacy van de klant? Of zien we het helemaal verkeerd en hebben de providers toch het beste voor met smartphone eigenaren? Deel je mening in de comments!
(dank aan: The Verge)
Geef een reactie