Samsung Galaxy Gear is een tomaat, maar verkoopt matig (update: toch niet matig)

Vaak zijn interviews met hooggeplaatste medewerkers van grote bedrijven saai. ‘Ja, we zijn groot, en ja, we zijn de beste’, dat soort geneuzel. Maar af en toe zijn er ook leuke gesprekken te vinden, die ondanks een finke dosis PR, toch interessante informatie opleveren – of tenminste grappige uitspraken. Zo weet David Eun – vice-baas van Samsung’s Open Innovation Center – te melden dat de Galaxy Gear in feite een kleine groene tomaat is.

samsung-galaxy-gear-verkoopcijfers

Het hele idee van de Galaxy Gear als kleine groene tomaat is natuurlijk dat hij nog niet rijp is. Met andere woorden: de Gear moet nog een dikke rode tomaat worden, voordat duidelijk wordt wat precies de potentie ervan is.

Meneer Eun geeft openhartig toe dat hij zijn Gear niet zelf zou hebben aangeschaft, als hij er geen van zijn werkgever had gekregen (om te showen bij gelegenheden als het interview in kwestie, natuurlijk). Toch is hij er – nu hij er een heeft – blij mee.

Dit is vermoedelijk ook hét grote euvel van de Gear. Want ondanks het feit dat Samsung druk bezig is het horloge steeds functioneler te maken, is hij nogal aan de dure kant. Als de prijs een stuk lager zou liggen – tenslotte is het een kleine groene tomaat, géén tas vol sappige dikke rijpe exemplaren – is de kans groot dat meer mensen het apparaatje zouden zien voor wat het is: een versie 1.0 van een concept met ontzettend veel potentie. Maar voor een bedrag tegen de driehonderd euro wordt de drempel wel héél hoog.

Dat laatste zal ook precies de reden zijn dat de Gear niet als warme broodjes over de toonbank vliegt, maar als… nouja, zo’n tomaat dus. Minder dan 50.000 exemplaren zijn er tot nu toe verkocht. En tot hij voldoende nagerijpt is, óf de prijs daalt, zullen de verkoopcijfers niet zo hard stijgen.

Update: dat krijg je er dus van als conclusies te voorbarig getrokken worden. Het eerder genoemde aantal van 50.000 verkochte exemplaren van de Galaxy Gear blijkt te slaan op Zuid-Korea. Wereldwijd gingen er in de eerste twee maanden zo’n 800.000 over de toonbankDat zijn er – aldus Samsung zelf – meer dan verwacht.

In ieder geval vindt Eun dat Samsung niet genoeg waardering krijgt voor het feit dat het bedrijf het lef heeft om zo snel nieuwe producten – en dus de bijbehorende markten – te testen. Of je het daar mee eens bent is een persoonlijke kwestie. Anderen zeggen dat je een product beter achter gesloten deuren kunt uitontwikkelen voodat je ermee gaat leuren. Zéker als je er zoveel geld voor vraagt.

Wat wel buiten kijf staat is dat de Gear toont dat Samsung géén bedrijf is dat alleen maar volgt (maar dat wisten we eigenlijk al sinds de introductie van de allereerste Galaxy Note). En dat de Gear voorlopig een apparaatje is voor de rechtgeaarde early adopter, maar nog niet voor de gemiddelde gebruiker.

(via 1, 2, 3)

Galaxy deal tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *