Voor de tweede keer dit jaar lijkt de winst die Samsung in drie maanden tijd boekte niet te voldoen aan de verwachtingen. De vermoedelijke winst van minder dan – ruwweg – 5,8 miljard euro haalt het niet bij de geprojecteerde winst van 6,5 miljard. Reden voor Samsung's top om de broekriem aan te halen.
Na de gouden jaren waarbij Samsung kwartaal na kwartaal haar eigen groeirecords brak, lijkt nu een nieuwe periode aan te breken voor 's werelds grootste telefoonmaker. Ten opzichte van een jaar geleden daalde de winst in het afgelopen kwartaal 24 procent – een aanzienlijke daling. Als reden hiervoor draagt Samsung een aantal redenen aan.
Zo is de Koreaanse munt, de Won, ten opzichte van de euro en de dollar in waarde gestegen, waardoor toestellen buiten het thuisland relatief duur zijn. In combinatie met een markt die langzaam verzadigd begint te raken leidt dit – met name in Europa – tot lagere verkopen dan verwacht.
Ook een rol speelt het feit dat Samsung juist in het marktsegment met lagere prijzen het laatste jaar steeds meer concurrentie heeft gekregen, onder meer van Chinese fabrikanten als Xiaomi en Huawei.
Op de Chinese markt lijkt Samsung een inschattingsfout te hebben gemaakt, met de release van allerei toestellen met 3G verbinding, juist op het moment dat veel consumenten hun geld in de knip houden in afwachting van de op handen zijnde uitrol van grootschalige 4G netwerken.
Ironisch genoeg lijkt Samsung's succes met haar phablets – lees: vooral de Galaxy Note serie – de verkopen van de eigen tablets te remmen.
Dit alles, gecombineerd met een marketingafdeling die bakken met geld verslind, verklaart volgens Samsung zelf de ontstane situatie.
Als reactie op deze ontwikkelingen heeft Samsung laten weten een steviger greep op haar management te gaan uitoefenen. Een bericht van drie hoge bazen in Samsung's corporate hiërarchie bevestigt dat afnemende groei, en roept op tot het veranderen en vernieuwen van werkpatronen.
Toch blijft Samsung voorzichtig optimistisch over de nabije toekomst. De tweede helft van 2014 brengt nieuwe toestellen – waaronder de Galaxy Note 4, en mogelijk ook een nieuwe Galaxy F – terwijl de Zuid-Koreanen verwachten niet zoveel uit te geven aan marketing.
Al met al zijn de tekenen duidelijk: de vette jaren zijn voorbij, en hoewel de komende jaren amper mager te noemen zijn – zolang de winst in miljarden geteld wordt – is het tijd voor verandering. Dat beseft het bedrijf zich maar al te goed. Maar besef is pas stap één. Werk aan de winkel dus…
Geef een reactie